Zakopane
Wiadomości
W Poroninie jednak tunel...
Autor: Anna Karpiel-Semberecka
Nikogo nie trzeba przekonywać, że przez brak odpowiednich rozwiązań komunikacyjnych na trasie do Zakopanego cierpią zarówno turyści, jak i mieszkańcy. Nic więc dziwnego, że temat modernizacji „zakopianki”, a zwłaszcza newralgicznego skrzyżowania w Poroninie, powraca co jakiś czas. Tym razem swoje rozwiązanie przedstawił inż. Jan Galica. Popiera je Starostwo Tatrzańskie, które koncepcję przesłało już do Krakowa.
- Projekty "zakopianki" na odcinku Nowy Targ – Zakopane są nieważne. Całą procedurę trzeba zaczynać od początku. Może to potrwać trzy lub cztery lata. Mam nadzieję, że w 2012 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przystąpi na nowo do projektowania. Teraz natomiast jest dobry czas, żeby zgłaszać nasze pomysły i rozwiązania. Jedno z nich, dotyczące węzła w Poroninie, przedstawił inż. Jan Galica. Przesłaliśmy je do GDDKiA oraz do marszałka. Największą wadą dotychczasowego rozwiązania, oprócz zastosowania ekranów, była wysokość rozjazdu w Poroninie. W nowej koncepcji jest ona dużo mniejsza - z 6 metrów została zmniejszona do 3 – wyjaśniał podczas konferencji prasowej starosta Andrzej Gąsienica Makowski.
Starosta chce wkrótce zorganizować spotkanie przedstawicieli gminy Poronin, RZGW, PKP, GDDKiA oraz Urzędu Marszałkowskiego, aby zrobić rozpoznanie w terenie.
- Przygotowałem inne rozwiązanie skrzyżowania w Poroninie na bazie regulacji potoku Zakopianka. Likwidując stopnie wodne, pogłębiając potok i zabezpieczając odpowiednio jego brzegi uzyskamy dodatkowe miejsce na budowę ronda i tunelu. Potok zamiast 46 m miałby szerokość 32 lub 40 m, w zależności od przyjętego rozwiązania – wyjaśniał szczegóły koncepcji inż. Jan Galica.
W koncepcji inż. Jana Galicy dwupoziomowy wiadukt przypomina rondo Grunwaldzkie w Krakowie. Dołem krótkim tunelem będzie można bezkolizyjnie przejechać w kierunku Nowy Targ – Zakopane, natomiast rondo umożliwi zjazd w pozostałych kierunkach, tj. przez Poronin w stronę Bukowiny oraz przez Ząb w stronę Czarnego Dunajca. Tunelem przejeżdżać ma również kolej.
Węzeł w Poroninie już od wielu lat uprzykrza życie kierowcom, a przejazd kolejowy dodatkowo generuje w tym miejscu korki. Rozwiązanie tej sytuacji, zwłaszcza to zadawalające okolicznych mieszkańców, jest bardzo potrzebną i naglącą kwestią. Dobrze więc, że władze wracają do tego problemu. Przypomnijmy jednak, że podobne rozwiązanie tunelowe już kilka lat wcześniej proponował inż. Andrzej Chowaniec Rybka.
- Magnes Folk na lodówkę VIIMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł
- Ludowe etui na tablet IVLudowe etui z szarego filcu zapinane na rzep, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. tabletu. Wymiary: szerokość 21 cm, długość 31 cm. 60 zł
- Słownik biograficzny "Podhalanie" tom IILudzie kultury i sportu, dziennikarze, duchowni i samorządowcy - kilkaset osób znalazło się w tomie II Słownika biograficznego "Podhalanie". Słownik biograficzny...70 zł