PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA

Zakopane

Wiadomości

Podhale wzmocnione turystycznie - Góral*ski otwarty!

Poniedziałek, 27 września 2010 r.
Autor: Piotr Kyc

fot. Piotr KycW piątkowy wieczór 24 września 2010 roku przy Polanie Szymoszkowej w Zakopanem, na moście zwanym przez miejscowych "saperskim", biało-czerwoną wstęgę przecięli: Marszałek Małopolski Marek Nawara, Starosta Powiatu Tatrzańskiego Andrzej Gąsienica-Makowski, Burmistrz Miasta Zakopane Janusz Majcher i Wójt Gminy Poronin Bronisław Stoch. Poświęcenia dokonał Ksiądz Prałat Stanisław Olszówka. Po ceremonii otwarcia szlaku Góral*ski zagrała kapela, a na moście zatańczono... polkę, co podobno przed laty czyniono w tym miejscu wiele razy.


Gościem szczególnym tej skromnej uroczystości był Marszałek
Województwa Małopolskiego Marek Nawara, który sprawuje opiekę
merytoryczną i konsultacyjną m.in. nad realizacją strategii rozwoju województwa, regionalnym programem operacyjnym, wieloletnim planem inwestycyjnym i... finansami. To Marszałek przekazał dla Powiatu Tatrzańskiego większe fundusze aniżeli były zaplanowane, za co należy mu serdecznie podziękować.

Beneficjenta Projektu - Powiat Tatrzański ze Starostą Andrzejem Gąsienicą-Makowskim na czele reprezentowali radni: Przewodniczący Rady Powiatu Edward Tybor, Przewodniczący Komisji Budżetu Piotr Kyc, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Wiesław Lenart oraz członek Zarządu Powiatu Tadeusz Piszczek. Miasto Zakopane reprezentował Burmistrz Janusz Majcher i wiceburmistrzowie: Jan Gąsienica-Walczak oraz Wojciech Solik. Gmina Poronin była reprezentowana przez Wójta Bronisława Stocha i zastępcę Andrzeja Buńdę. Obecny był również Dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego Paweł Skawiński, który ze względu na przebieg wielu dróg w granicach TPN-u lub w jego pobliżu był faktycznie jednym z partnerów projektu. Był to partner wymagający, ale i otwarty na przyszłość. O podobnym partnerstwie można również mówić w przypadku Polskich Kolei Linowych, Gminie Bukowinie Tatrzańskiej oraz Tatrzańskiej Agencji Rozwoju, Promocji i Kultury.

Uroczystość na Szymoszkowej, jak to zazwyczaj bywa przy przedsięwzięciach naprawdę wielkich i poważnych była nadzwyczaj skromna, zorganizowana wieczorem, "pod chmurką" w scenerii codziennej, jaka towarzyszyła realizacji zadania.

Przecięcie wstęgi to oficjalne zakończenie prac remontowych i adaptacyjnych dróg na terenie Powiatu Tatrzańskiego wykonanych w ramach programu Goral*ski. Program miał na celu dekoncentrację ruchu turystycznego i poprawę dostępności obszarów turystyczno-sportowo-rekreacyjnych w powiecie. Szlak połączył nie tylko ośrodki narciarskie, ale i wszystkie interesujące obiekty zabytkowe a w tym - góralskie kościoły drewniane. Nie oznacza to, że wyznaczono drogi nowe /co w przyszłości może się stanie/. Unijne środki przekazane na Małopolski Regionalny Program Operacyjny a następnie do Powiatu Tatrzańskiego miały na celu wzmocnienie systemu komunikacji poprzez remont i modernizację istniejącej sieci dróg tak, aby była bardziej spójna. Beneficjentem projektu był Powiat Tatrzański. Tutaj zapadły pierwsze decyzje, bo i determinacja samorządu była duża, spowodowana m.in.
tragiczną sytuacją na Drodze Oswalda Balzera prowadzącej z Zakopanego
na Łysą Polanę. Szukano również sposobu odciążenia "zakopianki" na odcinku Nowy Targ - Zakopane przez Bukowinę.

Partnerami w projekcie były gminy: Kościelisko, Poronin, Zakopane. Na liście pojawiły się takie drogi, jak: ul. Powstańców Śląskich, Droga na Bystre, Chałubińskiego, Zamoyskiego, Krupówki, al. 3. Maja, a w Kościelisku ul. Nędzy Kubica. Droga Kośne Hamry - Murzasichle oraz Kośne Hamry - Błociska, czy Suche - Poronin - Ząb, to najważniejsze zadania wskazane przez Gminę Poronin. Całość prac wyceniono na ponad 50 mln złotych. Koszty poniesione przez wyżej wymienione samorządy były w wysokości 40% tej kwoty.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę czasochłonne prowadzenie biurokracji, procedur i krótszy na Podhalu - w porównaniu do reszty kraju - okres sprzyjający wykonywaniu prac drogowych, oraz fakt, że prowadzono je aż na... 62 km dróg, to ograniczenie terminu wykonania remontów do 24 miesięcy narzuciło firmom wykonującym zadanie bardzo duże tempo. Powiat swoje zadanie wykonał. Tylko patrzeć, a zakończą się prace u partnerów.

Umowa partnerska czterech podhalańskich samorządów była dużym sukcesem. Jej efekty widać na kilkudziesięciu kilometrach dróg. Czy to koniec z inwestycjami drogowymi na wiele lat? Na pewno nie. Samorządy po sporych wydatkach muszą finansowo "odpocząć", poszukać środków na wkład własny. Na pewno nie ustaną w przygotowywaniu nowych koncepcji poprawy komunikacji, w tym budowy dróg nowych, będących alternatywą dla ciągle "zakorkowanej" zakopianki. W czasie tylko dwóch lat realizacji programu Góral *ski przybyło na terenie Powiatu Tatrzańskiego parę tysięcy samochodów...

Zobacz w naszym sklepie:
  • Torebka filcowa XITorebka filcowa XITorebka filcowa z haftowanym ludowym motywem (haft maszynowy). Zamykana na zamek błyskawiczny. Środek z czarnej podszewki, z kieszenią boczną i smyczą. UWAGA - dodatkowo...
    160 zł
  • Wisiorek "Ogródek 4"Wisiorek "Ogródek 4"Wisiorek, z sukna, tkaniny i cekin. Średnica zawieszki 6,5 cm. Obw. 70 cm.
    30 zł
  • Ludowe etui na tablet VIILudowe etui na tablet VIILudowe etui z ciemno-szarego filcu zapinane na rzep, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. tabletu. Wymiary: szerokość 21 cm, długość 31 cm.
    60 zł

Galerie zdjęć:


Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.