PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA
« Wrzesień 2010 123456789101112131415161718192021222324252627282930 »

Zakopane

Rozmaitości

Milka chroni symbole Tatr

Środa, 15 września 2010 r.
Autor: AKS

Milka chroni symbole TatrMilka i eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego rozpoczynają kolejny etap akcji „Milka. Razem dla Tatr”. Po uzgodnieniu i opracowaniu szczegółowych planów działań ochronnych, badawczych i edukacyjnych, którymi zostaną objęte trzy zwycięskie symbole tatrzańskiej przyrody, nadszedł czas na ich realizację.


- Głównymi beneficjentami finansowanych przez markę Milka działań są wybrane w wyniku głosowania internautów zwierzęta: niedźwiedź, świstak i kozica. Między te trzy symbole polskich Tatr podzielona została kwota 1 mln zł – na działania ochronne dla niedźwiedzia przypadnie 500 tys. zł, dla świstaka – 300 tys. zł, a dla kozicy – 200 tys. zł. – powiedziała Agnieszka Kępińska, rzecznik prasowy Kraft Foods Polska S.A.

W jaki sposób Milka i TPN będą chronić zwycięskie symbole?

- Jeśli chodzi o zwierzęta, to nasze działania mają charakter tzw. ochrony biernej. Oznacza to, że nie ingerujemy bezpośrednio w przebieg naturalnych procesów. Zwierzęta są częścią przyrody i same muszą sobie poradzić z siłami natury. Ale muszą mieć do tego odpowiednie warunki – spokój i przestrzeń do życia – tłumaczy dr Paweł Skawiński, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Ochrona bierna polega głównie na obserwacji, czyli monitorowaniu liczebności oraz stanu zdrowotnego zwierząt. Obserwacje to również bardzo ważne narzędzie w walce z kłusownictwem. Dlatego niezbędnym elementem wyposażenia w codziennej pracy pracowników TPN jest sprzęt optyczny. Lornetki i lunety wysokiej jakości, zakupione ze środków przekazanych przez Milkę, pozwolą na dostrzeżenie detali bez konieczności niepokojenia zwierząt. Umożliwią też prowadzenie obserwacji w terenie trudno dostępnym lub w warunkach ograniczonej widoczności.

Równie ważnym dla TPN nabytkiem są aparaty fotograficzne najnowszej generacji wyposażone w czujnik, który pod wpływem ruchu nagrywa krótki film lub robi zdjęcie. Pozwolą one na zrobienie filmu czy zdjęcia także w nocy, bez konieczności używania lampy błyskowej, a co za tym idzie – bez płoszenia zwierząt.
W obserwacji zwierząt wybranych przez internautów pomogą też noktowizory i kamery termowizyjne. Będą one także wykorzystywane, by skuteczniej zapobiegać zbliżaniu się niedźwiedzi do ludzi. W tym samym celu zaplanowano również zakup ogrodzeń elektrycznych. Urządzenia używane do tej pory przez TPN są już mocno wysłużone i nie zawsze zdają egzamin. Zniechęcanie niedźwiedzi do podchodzenia do zabudowań ma zapobiegać przyzwyczajaniu ich do zdobywania pożywienia pozostawionego przez ludzi i zapewnić turystom ochronę przed potencjalnym niebezpieczeństwem.

TPN zamierza także wzmocnić monitoring na odcinkach dróg Łysa Polana – Palenica, Palenica – Włosienica, Włosienica – Morskie Oko, gdzie wzmożony ruch samochodowy (auta zaparkowane na poboczach, nocne „rajdy”) stanowi jedną z barier dla migrujących niedźwiedzi. W tym celu zostaną kupione urządzenia, które pozwolą na automatyczne liczenie pojazdów. Jeśli okaże się, że liczba samochodów wjeżdżających w ciągu dnia różni się od liczby wydanych zezwoleń lub że zwierzęta są niepotrzebnie niepokojone w nocy, TPN wprowadzi skuteczniejsze metody zarządzania ruchem na tych drogach.

Środki przekazane przez Milkę pozwolą również sfinansować przeprowadzenie badań genetycznych niedźwiedzi. Badania pomogą m.in. dokładnie oszacować liczebność tych zwierząt w polskich Tatrach.

W ramach działań edukacyjnych sfinansowanych przez Milkę zostanie wznowiona bestsellerowa książka „On, czyli prawie wszystko o tatrzańskim niedźwiedziu” autorstwa Tomasza Zwijacza Kozicy i Filipa Zięby. Powstaną także krótkie filmy o każdym z trzech zwycięskich symboli, opowiadające o największych zagrożeniach dla ich egzystencji. Filmy będą emitowane na zakupionych w ramach akcji „Milka. Razem dla Tatr” panelach LCD, zlokalizowanych w uczęszczanych przez turystów miejscach. Na nich również pokazywany będzie aktualny obraz znad Morskiego Oka, prognoza pogody i komunikaty o warunkach na szlakach turystycznych. Umożliwi to turystom racjonalny wybór tras górskich wycieczek oraz przypomni najważniejsze zasady odpowiedzialnej turystyki w Tatrach.

- Dzięki wsparciu finansowemu Milki będziemy prowadzić stały monitoring ruchu turystycznego w pobliżu miejsc występowania świstaków i kozic. Umożliwi to ocenę natężenia ruchu i jego wpływu na zachowania zwierząt. Urządzenia zostaną wyposażone w modem GSM służący do automatycznego przesyłu danych na serwer. Informacja dotrze do nas niemal natychmiast, dzięki czemu nasze działania będą bardziej skuteczne. Liczymy także, że dzięki kamerom z możliwością przesyłu obrazu będziemy mogli monitorować nory świstaków i transmitować obraz z nich na panelach LCD i na stronie internetowej TPN, co pomoże lepiej chronić świstaki przed kłusownikami – mówi Filip Zięba, specjalista ds. ochrony fauny w Tatrzańskim Parku Narodowym.
Z uwagi na zbliżającą się zimę i sezon narciarski, TPN rozważa także zbadanie wpływu turystyki narciarskiej na tatrzańską faunę.

O akcji „Milka. Razem dla Tatr”

Pierwszy etap akcji społecznej „Milka. Razem dla Tatr” rozpoczął się w maju 2010 r. i trwał osiem tygodni. W tym czasie eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz ambasadorzy akcji w programie Dzień Dobry TVN i w „Gazecie Wyborczej” edukowali, zachęcali do zaangażowania w akcję i oddawania głosów na wybrane przez Milkę i TPN symbole Tatr.

- Oddźwięk społeczny naszej akcji był bardzo pozytywny, a zaangażowanie głosujących przerosło nasze oczekiwania. Polacy udowodnili, że są wrażliwi na sprawy związane z ochroną przyrody, a Tatry zajmują w ich sercach szczególne miejsce. Stronę www.razemdlatatr.pl, gdzie można było głosować na symbole odwiedzono blisko 3 miliony razy. Pół miliona internatów oddało blisko 600 tys. głosów. Idea akcji, sposób komunikacji, ale przede wszystkim i jej walory edukacyjne spotkały się nie tylko z uznaniem konsumentów, ale i Ministerstwa Środowiska. To tym bardziej motywuje, aby kontynuować komunikację w zakresie działań ochronnych, jakie zaczynamy realizować – zaznacza Agnieszka Kępińska.

Działania edukacyjne wspierała niestandardowa kampania reklamowa, zachęcająca do poznania przyrody Tatr i głosowania na ulubione symbole.

- Aby skutecznie chronić przyrodę, najpierw trzeba było uświadomić społeczeństwu wartość tatrzańskich symboli. I to już w dużej mierze zostało osiągnięte. Korzyść, która już jest odczuwalna, to wzrost szacunku dla całych Tatr, nie tylko symboli promowanych w ramach akcji. Dzięki wsparciu finansowemu, jakie TPN otrzyma od Milki, działania ochronne będą jeszcze bardziej skuteczne – mówi Paweł Skawiński.

Głosowanie na symbole Tatr, które otrzymały wsparcie finansowe Milki – 1 mln złotych, zakończyło się 21 czerwca br. Uczestnicy akcji zdecydowali, że programem ochronnym powinny zostać objęte tatrzańskie niedźwiedzie, świstaki i kozice.

Informacje o postępach i realizacji działań ochronnych prowadzonych w ramach akcji „Milka. Razem dla Tatr” można znaleźć na stronach: http://www.facebook.com/Milka.Razem.dla.Tatr oraz www.tpn.pl.

O Kraft Foods Polska S.A.

W Polsce firma obecna jest od 1992 roku. W jej portfolio znajdują się kawy: Carte Noire, Jacobs i Maxwell House, czekolady: Côte d’Or, Milka, Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT oraz ciastka: TUC, LU GO, LU Petitki i Petitki Lubisie, Pieguski, Złotokłose, Pierniczki Alpejskie i Delicje. Firma Kraft Foods Polska S.A. jest liderem na rynku kawy i ciastek w Polsce, zajmując jednocześnie wiodącą pozycję na rynku wyrobów czekoladowych.

Zobacz w naszym sklepie:
  • Słownik biograficzny "Podhalanie" tom IIISłownik biograficzny "Podhalanie" tom IIILudzie kultury i sportu, dziennikarze, duchowni i samorządowcy - łącznie ponad 350 osób znalazło się w najnowszym słowniku biograficznym "Podhalanie". Słownik...
    90 zł
  • Ludowe etui na telefon IILudowe etui na telefon IILudowe etui z szarego filcu, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. telefonu komórkowego. Wymiary: szerokość 9 cm, długość 14,5 cm
    25 zł
  • KamizelkaKamizelkaKamizelka dla małego dziecka (4-5 letnie) z cienkiego sukna, z haftowanymi motywami ludowymi, w kolorze kremowym. Długość ok. 33 cm. Szerokość ok. 31 cm.
    80 zł

Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.