Zakopane
Rozmaitości
Milka chroni symbole Tatr
Autor: AKS
Milka i eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego rozpoczynają kolejny etap akcji „Milka. Razem dla Tatr”. Po uzgodnieniu i opracowaniu szczegółowych planów działań ochronnych, badawczych i edukacyjnych, którymi zostaną objęte trzy zwycięskie symbole tatrzańskiej przyrody, nadszedł czas na ich realizację.
- Głównymi beneficjentami finansowanych przez markę Milka działań są wybrane w wyniku głosowania internautów zwierzęta: niedźwiedź, świstak i kozica. Między te trzy symbole polskich Tatr podzielona została kwota 1 mln zł – na działania ochronne dla niedźwiedzia przypadnie 500 tys. zł, dla świstaka – 300 tys. zł, a dla kozicy – 200 tys. zł. – powiedziała Agnieszka Kępińska, rzecznik prasowy Kraft Foods Polska S.A.
W jaki sposób Milka i TPN będą chronić zwycięskie symbole?
- Jeśli chodzi o zwierzęta, to nasze działania mają charakter tzw. ochrony biernej. Oznacza to, że nie ingerujemy bezpośrednio w przebieg naturalnych procesów. Zwierzęta są częścią przyrody i same muszą sobie poradzić z siłami natury. Ale muszą mieć do tego odpowiednie warunki – spokój i przestrzeń do życia – tłumaczy dr Paweł Skawiński, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Ochrona bierna polega głównie na obserwacji, czyli monitorowaniu liczebności oraz stanu zdrowotnego zwierząt. Obserwacje to również bardzo ważne narzędzie w walce z kłusownictwem. Dlatego niezbędnym elementem wyposażenia w codziennej pracy pracowników TPN jest sprzęt optyczny. Lornetki i lunety wysokiej jakości, zakupione ze środków przekazanych przez Milkę, pozwolą na dostrzeżenie detali bez konieczności niepokojenia zwierząt. Umożliwią też prowadzenie obserwacji w terenie trudno dostępnym lub w warunkach ograniczonej widoczności.
Równie ważnym dla TPN nabytkiem są aparaty fotograficzne najnowszej generacji wyposażone w czujnik, który pod wpływem ruchu nagrywa krótki film lub robi zdjęcie. Pozwolą one na zrobienie filmu czy zdjęcia także w nocy, bez konieczności używania lampy błyskowej, a co za tym idzie – bez płoszenia zwierząt.
W obserwacji zwierząt wybranych przez internautów pomogą też noktowizory i kamery termowizyjne. Będą one także wykorzystywane, by skuteczniej zapobiegać zbliżaniu się niedźwiedzi do ludzi. W tym samym celu zaplanowano również zakup ogrodzeń elektrycznych. Urządzenia używane do tej pory przez TPN są już mocno wysłużone i nie zawsze zdają egzamin. Zniechęcanie niedźwiedzi do podchodzenia do zabudowań ma zapobiegać przyzwyczajaniu ich do zdobywania pożywienia pozostawionego przez ludzi i zapewnić turystom ochronę przed potencjalnym niebezpieczeństwem.
TPN zamierza także wzmocnić monitoring na odcinkach dróg Łysa Polana – Palenica, Palenica – Włosienica, Włosienica – Morskie Oko, gdzie wzmożony ruch samochodowy (auta zaparkowane na poboczach, nocne „rajdy”) stanowi jedną z barier dla migrujących niedźwiedzi. W tym celu zostaną kupione urządzenia, które pozwolą na automatyczne liczenie pojazdów. Jeśli okaże się, że liczba samochodów wjeżdżających w ciągu dnia różni się od liczby wydanych zezwoleń lub że zwierzęta są niepotrzebnie niepokojone w nocy, TPN wprowadzi skuteczniejsze metody zarządzania ruchem na tych drogach.
Środki przekazane przez Milkę pozwolą również sfinansować przeprowadzenie badań genetycznych niedźwiedzi. Badania pomogą m.in. dokładnie oszacować liczebność tych zwierząt w polskich Tatrach.
W ramach działań edukacyjnych sfinansowanych przez Milkę zostanie wznowiona bestsellerowa książka „On, czyli prawie wszystko o tatrzańskim niedźwiedziu” autorstwa Tomasza Zwijacza Kozicy i Filipa Zięby. Powstaną także krótkie filmy o każdym z trzech zwycięskich symboli, opowiadające o największych zagrożeniach dla ich egzystencji. Filmy będą emitowane na zakupionych w ramach akcji „Milka. Razem dla Tatr” panelach LCD, zlokalizowanych w uczęszczanych przez turystów miejscach. Na nich również pokazywany będzie aktualny obraz znad Morskiego Oka, prognoza pogody i komunikaty o warunkach na szlakach turystycznych. Umożliwi to turystom racjonalny wybór tras górskich wycieczek oraz przypomni najważniejsze zasady odpowiedzialnej turystyki w Tatrach.
- Dzięki wsparciu finansowemu Milki będziemy prowadzić stały monitoring ruchu turystycznego w pobliżu miejsc występowania świstaków i kozic. Umożliwi to ocenę natężenia ruchu i jego wpływu na zachowania zwierząt. Urządzenia zostaną wyposażone w modem GSM służący do automatycznego przesyłu danych na serwer. Informacja dotrze do nas niemal natychmiast, dzięki czemu nasze działania będą bardziej skuteczne. Liczymy także, że dzięki kamerom z możliwością przesyłu obrazu będziemy mogli monitorować nory świstaków i transmitować obraz z nich na panelach LCD i na stronie internetowej TPN, co pomoże lepiej chronić świstaki przed kłusownikami – mówi Filip Zięba, specjalista ds. ochrony fauny w Tatrzańskim Parku Narodowym.
Z uwagi na zbliżającą się zimę i sezon narciarski, TPN rozważa także zbadanie wpływu turystyki narciarskiej na tatrzańską faunę.
O akcji „Milka. Razem dla Tatr”
Pierwszy etap akcji społecznej „Milka. Razem dla Tatr” rozpoczął się w maju 2010 r. i trwał osiem tygodni. W tym czasie eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz ambasadorzy akcji w programie Dzień Dobry TVN i w „Gazecie Wyborczej” edukowali, zachęcali do zaangażowania w akcję i oddawania głosów na wybrane przez Milkę i TPN symbole Tatr.
- Oddźwięk społeczny naszej akcji był bardzo pozytywny, a zaangażowanie głosujących przerosło nasze oczekiwania. Polacy udowodnili, że są wrażliwi na sprawy związane z ochroną przyrody, a Tatry zajmują w ich sercach szczególne miejsce. Stronę www.razemdlatatr.pl, gdzie można było głosować na symbole odwiedzono blisko 3 miliony razy. Pół miliona internatów oddało blisko 600 tys. głosów. Idea akcji, sposób komunikacji, ale przede wszystkim i jej walory edukacyjne spotkały się nie tylko z uznaniem konsumentów, ale i Ministerstwa Środowiska. To tym bardziej motywuje, aby kontynuować komunikację w zakresie działań ochronnych, jakie zaczynamy realizować – zaznacza Agnieszka Kępińska.
Działania edukacyjne wspierała niestandardowa kampania reklamowa, zachęcająca do poznania przyrody Tatr i głosowania na ulubione symbole.
- Aby skutecznie chronić przyrodę, najpierw trzeba było uświadomić społeczeństwu wartość tatrzańskich symboli. I to już w dużej mierze zostało osiągnięte. Korzyść, która już jest odczuwalna, to wzrost szacunku dla całych Tatr, nie tylko symboli promowanych w ramach akcji. Dzięki wsparciu finansowemu, jakie TPN otrzyma od Milki, działania ochronne będą jeszcze bardziej skuteczne – mówi Paweł Skawiński.
Głosowanie na symbole Tatr, które otrzymały wsparcie finansowe Milki – 1 mln złotych, zakończyło się 21 czerwca br. Uczestnicy akcji zdecydowali, że programem ochronnym powinny zostać objęte tatrzańskie niedźwiedzie, świstaki i kozice.
Informacje o postępach i realizacji działań ochronnych prowadzonych w ramach akcji „Milka. Razem dla Tatr” można znaleźć na stronach: http://www.facebook.com/Milka.Razem.dla.Tatr oraz www.tpn.pl.
O Kraft Foods Polska S.A.
W Polsce firma obecna jest od 1992 roku. W jej portfolio znajdują się kawy: Carte Noire, Jacobs i Maxwell House, czekolady: Côte d’Or, Milka, Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT oraz ciastka: TUC, LU GO, LU Petitki i Petitki Lubisie, Pieguski, Złotokłose, Pierniczki Alpejskie i Delicje. Firma Kraft Foods Polska S.A. jest liderem na rynku kawy i ciastek w Polsce, zajmując jednocześnie wiodącą pozycję na rynku wyrobów czekoladowych.
- Słownik biograficzny "Podhalanie" tom IIILudzie kultury i sportu, dziennikarze, duchowni i samorządowcy - łącznie ponad 350 osób znalazło się w najnowszym słowniku biograficznym "Podhalanie". Słownik...90 zł
- Ludowe etui na telefon IILudowe etui z szarego filcu, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. telefonu komórkowego. Wymiary: szerokość 9 cm, długość 14,5 cm 25 zł
- KamizelkaKamizelka dla małego dziecka (4-5 letnie) z cienkiego sukna, z haftowanymi motywami ludowymi, w kolorze kremowym. Długość ok. 33 cm. Szerokość ok. 31 cm. 80 zł