Wiadomości
Koncepcja odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena
Autor: Biuro Senatorskie Tadeusza Skorupy
W ostatnim czasie senator Tadeusz Skorupa zwrócił się do samorządowców polskich i słowackich o rozważenie możliwości odbudowy linii kolejowej Nowy Targ - Trstena przez Podczerwone i Sucha Horę. Jest to sprawa strategiczna z punktu widzenia europejskiego tranzytu przez Polskę i Słowację, rozwoju turystyki polsko-słowackiej na polsko-słowackim Podtatrzu.
Oczywiście dodać należy, że brak tej inwestycji może zasadniczo ograniczyć pozyskiwanie środków unijnych na rozwój małopolskiej komunikacji kolejowej oraz na przykład przebudowę obiektów stacji PKP Nowy Targ i stacji znajdujących się na tej trasie, co podkreślają eksperci z obu krajów. I co najważniejsze jest to potrzeba, którą popierają politycy obu krajów. Jak ocenia senator, już dawno nie było tak dobrej atmosfery dla tej inwestycji.
Senator zwrócił się z prośbą do Dyrektora PKP PLK Oddział w Krakowie mgr inż. Włodzimierza Żmudy o wstępne oszacowanie kosztów inwestycji. W odpowiedzi wskazano, że inwestycja po polskiej stronie wyniesie ok. 150 mln zł (bez sieci trakcyjnej) – odbudowa podtorza, nawierzchni torowej, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kwota nie uwzględnia kosztów: gruntów, odszkodowań za nieruchomości kolidujące z przebiegiem linii kolejowej, budowy dróg równoległych do linii kolejowej w celu ograniczenia ilości przejazdów w poziomie szyn przez tory kolejowe. Nasyp kolejowy p polskiej stronie ma ok. 20 km długości. Istnieje możliwość sfinansowania tej inwestycji w 85% przez Unię Europejską.
Na całej długości nasypu kolejowego znajduje się tłuczeń, którego ilość i wartość przewyższa koszt budowy ścieżki rowerowej. Wartość istniejącego nasypu i zawartości tłucznia na nasypie szacowana jest w przybliżeniu na ¼ inwestycji odbudowy szlaku kolejowego. Niewykorzystanie wartości nasypu i tłucznia byłoby marnotrawieniem majątku publicznego.
W związku z prowadzonymi pracami projektowymi ścieżki rowerowej po nasypie kolejowym senator Tadeusz Skorupa zwrócił się do samorządów i instytucji o analizę i możliwość przeprowadzenia tej ścieżki istniejącymi drogami polnymi wzdłuż toru kolejowego, także innymi drogami poprzez pola i obok lasów, co w znacznym stopniu obniżyłoby koszty budowy ścieżki rowerowej i uatrakcyjnienie jej przebiegu.
Ścieżka rowerowa wzdłuż drogi wojewódzkiej nie jest dobrym pomysłem, gdyż rowerzyści będą zmuszeni do wdychania spalin wydzielanych z przejeżdżających tuż obok samochodów i używania stoperów chroniących słuch przed hałasem, zamiast jadąc odpoczywać, delektując się przyrodą i oddychając świeżym powietrzem – podkreśla senator.
Kolejnym aspektem przemawiającym za zmianami przebiegu szlaku rowerowego jest też wysoki nasyp i mogłoby zaistnieć niebezpieczeństwo częstych wypadków, stoczenia się rowerzystów ze skarpy. Budowa szlaku rowerowego po nasypie wiązałaby się z dodatkową budową barierek ochronnych (odbojnic) zabezpieczających przed ewentualnymi wypadkami i zwiększeniem dodatkowych kosztów budowy ścieżki rowerowej.
Powyższe postulaty są zgodne z wynikami studiów prowadzonych na ten temat przez pracowników Politechniki Krakowskiej. Senator nadmienia, że mocno zaangażowana w ten projekt Rada Naukowa Związku Podhalan powyższe postulaty poparła jednogłośnie.
Podczas 39. posiedzenia Senatu RP, 18 lutego 2010 r. senator Tadeusz Skorupa skierował do ministra infrastruktury oświadczenie senatorskie w sprawie odbudowania linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
W piątek 19 lutego w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie podsekretarza stanu ds. transportu kolejowego Juliusza Engelhardta m.in. z przedstawicielami Senatu RP senatorami Tadeuszem Skorupą i Stanisławem Kogutem oraz przedstawicielami firm, które wyraziły chęć przystąpienia do realizacji koncepcji odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena. Kanadyjska firma SNC – LAVALIN International wyraziła chęć realizacji tej koncepcji, a Fundacja Komunalna zabezpieczenie środków na ten cel.
Pojawiło się ważne pytanie czy w planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych samorządów jest aktualnie możliwość odbudowy linii kolejowej ewentualnie ile czasu zabrałaby zmiana zapisu w planie zagospodarowania przestrzennego o możliwości odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
Dalsze działania w kwestii odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena mogą być prowadzone przy udziale przedstawicieli samorządów lokalnych, których
ta inwestycja dotyczy.
Na temat odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena pozytywnie wypowiedzieli się także przedstawiciele Politechniki Krakowskiej w „Opinii o celowości odtworzenia linii kolejowej na trasie Nowy Targ – Sucha Hora – Trstena jako elementu podtatrzańskiego węzła transportu szynowego”.
- Magnes Folk na lodówkę IMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł
- Muzycko piknie gros... - Kapela ZokopianyTradycyjna muzyka góralska w wykonaniu kapeli Zakopiany. Na płycie CD AUDIO występują: Jan Karpiel Bułecka, Stanisław Michałczak, Henryk Krzeptowski, Józef Chyc, Zofia...40 zł
- Magnes Folk na lodówkę IVMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł