Warszawa
Kultura
PORTRET MUZYKÓW WYSP ŚWIATA
Autor: Jerzy Kosiuczenko
Portrety artystów zamieszkujących wyspy świata powstały w trakcie 9. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowania Kultur trwającego od 25. do 29. września 2013 roku. Tematem festiwalu były wyspy a bohaterami artyści mieszkający na nich. Warszawski Festiwal z reguły poświęcony jest prezentacji wielokulturowości i różnorodności świata. W czasie tegorocznego festiwalu koncertowali soliści i zespoły prezentujące gatunki muzyczne, sposób interpretacji i instrumentarium powstałe często w szczególnych, wyspiarskich warunkach.
Każdy z zakątków świata– Belize i Honduras, Trynidad i Tobago, Dżerba, Sardynia, Reunion, Irlandia, Nowa Zelandia, Sycylia oraz wyspy kanadyjskie mają swoją własną historię i legendy. Opowiadają one o potomkach afrykańskich czarnych niewolników, rozbitkach morskich i duchach.
Finał festiwalu był okazją do poznania ekspresyjnej muzyki Garifunów z Belize i Hondurasu.
ALBUM 1. STRAŻNICY TRADYCJI
W koncercie zespołu TENORES DI BITTI MIALINU z Sardynii udział wzięli najsłynniejsi śpiewacy znani z perfekcyjnie wykonanych pieśni polifonicznych.
Tradycja wykonywanego przez nich śpiewu cantu a tenore sięga trzech tysięcy lat. Od 2005 roku śpiew ten uznawany jest oficjalnie za Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO. Zespół osiągnął perfekcyjną synchronizację dzięki której ich śpiew jest niezwykłym studium potęgi ludzkiego głosu. W trakcie występu muzycy stoją naprzeciw siebie w kole, niekiedy trzymając się za ramiona.
Koncert DANYELA WARO, Bohatera Reunionu, wyspy na Oceanie Indyjskim, uznawanego za legendę muzyki maloya (oceaniczny blues z Reunionu), wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO, przybrał formę udzielającego się słuchaczom transu.
Artysta śpiewa w języku kreolskim, jednocześnie grając na wykonanych przez siebie instrumentach: kayanm to płaski instrument wykonany z trzcinowych łodyg i wypełniony nasionami szafranu, router to wielki bęben z beczki po rumie, z naciągniętą krowią skórą.
ALBUM 2. MISTRZOWIE I SZAMANI
KEMARA KENNEDY i LAURENCE KERSHAW tancerze zespołu MOANA & THE TRIBE są specjalistami od tańca haka, performansów oraz sztuk walki.
Taniec haka to tradycyjny okrzyk bojowy, a także taniec ludów maoryskich z Nowej Zelandii.
Haka wykonuje się wspólnie, żywiołowo tupiąc nogami i pokrzykując dla zwiększenia efektu.
CHARLOTTE QAMANIQ & KATHLEEN MERRITT pochodzą z arktycznych wysp Kanady. Promują dawną kulturę Inuitów – ludów, które przybyły do Ameryki Północnej z Azji.
Na festiwalu artystki prezentowały tradycyjny inuicki śpiew gardłowy katajjaq. Wykonuje się go w parach. Stojąc naprzeciw siebie artystki trzymają się za ramiona i balansując przenoszą ciężar ciała z jednej nogi na drugą.
Wokalistki w śpiewie naśladują życie zwierząt, śpiew ptaków, wiatr i codzienne odgłosy np. młynek do kawy lub odkurzacz.
CARMELO SALEMI to wirtuoz gry na antycznym, sycylijskim flecie pasterskim. SOFIEN ZAIDI jest sufickim wokalistą z Dżerby. Prezentuje on śpiew arabski i bendir.
Natomiast ZESPÓŁ LINDIGO, z wyspy Reunion, w swojej muzyce i śpiewie czerpie z tradycji maloya oraz polifonicznego śpiewu Madagaskaru. Proponuje jednak radosną wersję maloya, bez przesadnego spoglądania w przeszłość.
ALBUM 3. KRÓLOWE RYTMU
CALYPSO ROSE z Trynidadu i Tobago, ambasadorka muzyki Karaibów, słynna ze zmysłowych koncertów. Jedyna kobieta uhonorowana tytułem Monarchy Calypso.
Jest porównywana do Arety Franklin, Cesarii Evory i Celii Cruz. W swoim repertuarze ma ona utwory z pogranicza bluesa, gospel, reggae i calypso – stylu muzycznego wywodzącego się z Karaibów, złożonego z radosnych melodii i żywego rytmu wygrywanego na blaszanych bębnach.
MOANA & THE TRIBE to zespół z Nowej Zelandii tworzący własną mieszankę stylów tradycyjnych i współczesnych. Przesuwa granice muzyki maoryskiej, łącząc style taonga poro, haka i kantyki z soulem, reggae i muzyką klasyczną.
Liderka zespołu jest Moana Maniapoto. To najznamienitszy głos maoryski. Na scenie wraz z Moaną występują półnadzy tancerze maoryskiego tańca wojennego haka. Podczas bardzo intensywnego tańca używają całego ciała, a mimika twarzy jest wówczas niezwykle ekspresyjna.
ALBUM 4. GŁOS CZARNYCH KARAIBÓW
THE GARIFUNA COLLECTIVE (Belize - Honduras) są przedstawicielami liczącej obecnie 600. tys. osób grupy etnicznej Garifuna. Nazywani Czarnymi Karaibami, wywodzą się od afrykańskich niewolników, którzy uciekając z niewoli zamieszkali na wyspie Saint Vincent na Morzu Karaibskim a następnie podbici przez Brytyjczyków zostali przesiedleni na terytorium od Belize po Nikaraguę.
W Belize został powołany zespół o obecnej nazwie The Garifuna Collectiva. Liderem muzyczno – społecznego odrodzenia się Garifunów jest Aurelio Martinez, znakomity perkusista, kompozytor, wokalista , a także pierwszy parlamentarzysta Garifuna w Hondurasie.
- Magnes Folk na lodówkę XIMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł
- Komplet "Droga Mleczna"Elegancki komplet, naszyjnik z wisiorkiem, kolczyki oraz bransoletka. Nadaje się do na wieczór, do sukienki, do białej, czarnej bluzki. Może być kompletem ślubnym...260 zł
- Ludowe etui na tablet IILudowe etui z czarnego filcu zapinane na rzep, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. tabletu. Wymiary: szerokość 21 cm, długość 31 cm. 60 zł