Środa, 12 września 2018 r.
Autor: Zespół Komunikacji i Wydawnictw TPN
Tatrzański Park Narodowy rusza z nową kampanią na rzecz środowiska. Akcja Śmieci to temat podniosły – bez śmieci, bez śladu, bez wahania ma zwracać uwagę na problem zanieczyszczania Tatr oraz edukować, motywować i inspirować do zmiany postawy oraz odpowiedzialnej turystyki, w tym na przykład ploggingu, czyli rekreacyjnego biegania i zbierania śmieci. Podstawowym założeniem akcji jest budowanie świadomości na temat ochrony środowiska i zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczania Tatr, a także odpowiedzialnego traktowania swojego otoczenia. Akcja rozpoczęła się na początku września. We wszystkich punktach wejścia do TPN każdy turysta ma możliwość odebrania pakietu dostarczonego przez partnera akcji, markę Jan Niezbędny, w którego skład wchodzą rękawice oraz worki na śmieci Eko Natura ze specjalnym dodatkiem d2w, dzięki któremu ich proces degradacji rozpoczyna się już po 18-24 miesiącach. Celem kampanii jest zachęta do zbierania pojedynczych śmieci pozostawionych na górskich szlakach.
Kampania Śmieci to temat podniosły – bez śmieci, bez śladu, bez wahania jest przede wszystkim inspiracją do praktykowania stylu życia zero waste, czyli takiej organizacji gospodarstwa domowego, a w konsekwencji postawy na szlaku, która nie przyczynia się do generowania śmieci. Akcja ma także motywować do odpowiedzialnej turystyki, w tym trzymania się wytyczonych szlaków i sprzątania oraz wynoszenia zauważonych odpadków.
Park chce również zachęcać do dbania o środowisko w trakcie aktywności fizycznej, niejako przy okazji, np. w czasie biegania w górach – to tak zwany plogging, idea łączenia joggingu ze sprzątaniem.
– Chcemy być wzorem dla innych organizacji i promować ważne dla środowiska idee. Podchodzimy do tematu czystych szlaków, odpowiedzialnej i bezpiecznej turystyki kompleksowo, łącząc wszelkie działania na rzecz natury. Akcje takie jak No Trace Tatra Marka Kamińskiego czy Czyste Tatry organizowane przez Rafała Sonika przyczyniają się do rozpowszechniania idei kampanii Śmieci to temat podniosły. Dlatego się w nie również włączamy – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN-u. – Kiedyś powiedziałem, że wspierane przez nas wartości muszą wychodzić na zewnątrz, poza park, i wracać do środka w ludziach, którzy nie będą pochodzić do ochrony przyrody jak do opresji, ale szansy. To ważne dzisiaj – dla nas i na przyszłość – dla naszych dzieci i wnuków – podsumowuje Ziobrowski.
TPN zachęca ludzi do zmiany nawyków zarówno w Tatrach, na szlaku, jak i na co dzień w mieście. Najprościej zacząć od małych kroków, np. korzystać wyłącznie z wielorazowych opakowań (bidonów, termosów, a nie butelek PET, pudełek śniadaniowych, a nie foliowych woreczków). Dzięki marginalizacji plastiku i ponownemu wykorzystaniu tego, co zużyte, zamiast walczyć z problemem możemy eliminować go u źródła. O akcji Śmieci to temat podniosły - bez śmieci, bez śladu, bez wahania informują liczne plakaty znajdujące się przy punktach wejść do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Zachęcają do pobrania specjalnego worka na śmieci, do którego można zbierać śmieci napotkane na szlaku.
Partnerem akcji jest Jan Niezbędny, który chętnie angażuje się w akcje promujące troskę o środowisko. – Zależy nam na tym, aby uświadomić ludziom, że pozornie mały gest, taki jak chociażby podniesienie pozostawionego na szlaku papierka, gdy zostanie powtórzony przez więcej osób, wprowadzi dużą zmianę. Chcemy, aby postawa proekologiczna z tymczasowej mody przerodziła się w styl życia – mówi Mieszko Miazga z Sarantis Polska, partnera akcji.