Nowy Targ
Zaproszenia
Rola afiszu i reklamy na przestrzeni dziejów
Autor: AKS
28 lutego o godz. 18.00 Polskie Towarzystwo Historyczne oraz Towarzystwo Bursy Gimnazjalnej zapraszają na pierwszy w jubileuszowej, piątej już edycji otwartych wykładów cyklu „Wieczorne spotkania w Bursie Gimnazjalnej z historią, kulturą i tradycją w tle".
Jego gościem będzie mgr Magdalena Dyląg, która wygłosi połączony z prezentacją multimedialną wykład zatytułowany „Rola afiszu i reklamy na przestrzeni dziejów”. Odczytowi towarzyszyć będzie wystawa czasowa pt. „Lenin wiecznie żywy … plakaty propagandowe w PRL-u”.
Na ekspozycji zaprezentowane zostaną plakaty propagandowe, księgi pamiątkowe, zdjęcia i dokumenty ze zbiorów Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej. Wszystkie eksponaty pochodzą z kolekcji nieistniejącego dziś Muzeum Lenina w Poroninie. Będzie to zatem niepowtarzalna okazja, by zobaczyć najstarsze księgi pamiątkowe z wpisami szeregu ówczesnych komunistycznych dygnitarzy czy albumy wykonywane przez młodzież na konkursy organizowane przez placówkę.
Wystawa będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych w godz. 9.00-16.00, po wcześniejszym umówieniu w siedzibie PTH i Towarzystwa Bursy Gimnazjalnej, lub telefonicznie pod tel. 502 418 742. Serdecznie zapraszamy.
* * *
Mgr Magdalena Dyląg, historyk i archiwista. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 2011 r. prezeską Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego w Limanowej. Autorka kilku publikacji popularno-naukowych oraz historycznych wystaw czasowych. Jedna z nich pt. „Szlak bojowy Samodzielnej Brygady StrzelcówKarpackichi 3 DywizjiStrzelcówKarpackichw relacjach i obiektywieLimanowian” prezentowana była w 2012 r. w Nowym Targu.
* * *
Podczas swojego wystąpienia autorka przedstawi rolę reklamy w historii ludzkości, a zwłaszcza jej związki z handlem oraz funkcję propagandową. Na przestrzeni dziejów pojawiały się różne formy reklam m.in. słowne (nawoływanie), graficzne (symbol, obrazek). W epoce nowożytnej na popularność reklamy pisanej wpłynęło pojawienie się druku, a zwłaszcza rozprzestrzenianie się prasy i ulotek. Od XIX w. jedną z form przekazu reklamy stał się plakat, a w następnym stuleciu wykorzystywano w tym celu środki masowego przekazu tj. radio, telewizję i Internet.
Jedną z najpowszechniejszych form reklamy w historii jest plakat. W II połowie XIX wieku modernistyczne szkoły uczyniły z afiszy przedmiot sztuki. Ich twórcy korzystali z nowoczesnych tendencji, jak surrealizm, art-deco, pop-art. Początkowo sztuka reklamowa w Polsce była pod wpływem trendów zachodnioeuropejskich, zwłaszcza francuskich. Jednak szybko polscy graficy i artyści zaczęli sięgać do rodzimych wzorców. W latach 40-tych XX w. powstała Polska Szkoła Plakatu.
Plakat ma różnorodne oddziaływanie na społeczeństwo. Pełni funkcję utylitarną, estetyczną, promocyjną, dydaktyczną, jak również propagandową. Ta ostatnia rola plakatu rozwijała się w Polsce szczególnie intensywnie w II połowie XX wieku w okresie PRL.
Projekt wykładów dofinansowany jest przez Urząd Miasta Nowego Targu
- Portfel IPortfel filcowy z haftowanym ludowym motywem. Zamykany na rzep. Środek z czarnej podszewki. Szerokość ok. 13 cm Wysokość ok. 12 cm Materiał: Filc Kolor: Popielaty 35 zł
- Wisiorek "Ogródek 4"Wisiorek, z sukna, tkaniny i cekin. Średnica zawieszki 6,5 cm. Obw. 70 cm. 30 zł
- Sakiewka IVSakiewka filcowa z haftowanym ludowym motywem. Zamykana na rzep. Szerokość ok. 9 cm Wysokość ok. 14 cm Długość ze sznurkiem ok. 49 cm Materiał: Filc Kolor: Kremowy 40 zł