Nowy Targ
Wiadomości
Podsumowanie projektu „Specjalne potrzeby – większe możliwości”
Autor: Anita Strama
W miniony piątek, 17 czerwca 2011r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym odbyło się spotkanie podsumowujące projekt POKL „Specjalne potrzeby – większe możliwości", który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Ów projekt przez ostatnie dwa lata nauki szkolnej był realizowany w Szkole Podstawowej Nr 9, działającej w ramach SOSW.
Kwota dofinansowania wynosiła prawie pół miliona złotych, więc jego realizacja stanowiła nie lada wyzwanie dla kadry zarządzającej oraz nauczycieli. Podkreślił ten fakt w swoim wystąpieniu Dyrektor SOSW p. Tadeusz Kalata, wyrażając jednocześnie satysfakcję z realizacji projektu i jego efektów oraz nadzieję, że wszystko uda się doprowadzić do szczęśliwego końca. Uczestnikami projektu byli wszyscy uczniowie w liczbie 64 osób, przy zakładanej wcześniej liczbie 50, co znaczy, że więcej uczniów skorzystało ze wsparcia oferowanego przez projekt. I wszyscy uczniowie brali udział – chociaż w różnym zakresie – w realizacji 15 zadań projektu. Podczas uroczystego podsumowania, zaproszeni goście mogli niejako „na żywo” zobaczyć efekty niektórych działań, jako że teatrzyk szkolny „Dziewięć i pół” oraz zespół muzyczny „Wesołe Nutki” zaprezentowali przed zgromadzonymi - swoje niewątpliwe talenty artystyczne oraz umiejętności nabyte podczas zajęć projektowych. Pozostałe działania oraz ich efekty i rezultaty zostały przedstawione przez Halinę Szewczyk, koordynator projektu. Te działania niejako koncentrowały w dwóch potężnych blokach. Jeden z nich to była indywidualna praca z uczniem nad wyrównywaniem deficytów rozwojowych podczas 4 rodzajów zajęć terapeutycznych. Liczba godzin poświęconych tym działaniom robi wrażenie, bo wyniosła ona 1 836 godzin, z czego 372 godziny przeznaczono na pracę z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu typu EEG Biofeedback i Tomatis, który jest w posiadaniu Placówki.
Drugi blok projektu to szeroka oferta dodatkowych działań edukacyjnych, pozalekcyjnych o charakterze alternatywnym, które „wychodziły” naprzeciw specjalnym potrzebom uczniów. Znalazły się tu zajęcia artystyczne (muzyczne, plastyczne, teatralne), były zajęcia z języka angielskiego, matematyczno-fizyczne, organizowano też naukę pływania dla wszystkich uczniów. Uczestnicy projektu brali udział w dwóch edycjach akcji edukacyjnej „Zaczarowani czytaniem” oraz w wycieczkach edukacyjnych „Od Orawy aż po Spisz”, by móc poznać swoją „małą Ojczyznę”. I wreszcie mogli odpoczywać nad morzem podczas dwutygodniowego pobytu w wakacje 2010r. Wszystkie te wcześniej zaplanowane działania zostały zrealizowane i przyniosły spodziewane efekty – zarówno w zakresie „rezultatów twardych jak i miękkich” – jak podkreśliła w swoim wystąpieniu Halina Szewczyk, posługując się językiem projektu. Dla zobrazowania tych faktów przedstawiła wykres z danymi dotyczącymi wyników sprawdzianu zewnętrznego uczniów klasy VI, pokazując jak korzystnie wpłynęły działania projektowe na poprawę wyników uczestników projektu. Dodała, że z oszczędności poczynionych w trakcie realizacji projektu udało się zakupić na potrzeby realizowanych zadań najnowszych pomocy dydaktycznych na kwotę ponad 6 tys. złotych.
- Projekt został wyróżniony nagrodą II stopnia w organizowanym przez Departament Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego - Konkursie „Kopalnia PO(KL)mysłów” w roku 2010 i jako jedyny w zakresie Poddziałania 9.1.2 - zaprezentowany został w publikacji „Podręcznik dobrych praktyk 2010”. Uzyskał tym samym uzyskał status "dobrej praktyki", czyli projektu wzorcowego, który dla potencjalnych Beneficjentów może stanowić inspirację w trakcie pisania i realizacji nowych projektów w ramach POKL – stwierdziła na koniec swego wystąpienia koordynator projektu.
Powyższe dane zostały przedstawione za pomocą prezentacji multimedialnej, która ubogacona licznymi fotografiami dokonanych działań pozwoliła zebranym na spotkaniu podsumowującym zobaczyć, jak wiele udało się zrobić dla uczniów i osiągnąć wraz z nimi
Podkreślił to również Starosta Nowotarski, p. Krzysztof Faber w swoim wystąpieniu, dziękując wszystkim za zaangażowanie w realizację projektu. Odniósł się przy tym do tytułu projektu, mówiąc, że owszem – uczniowie SOSW mają specjalne potrzeby edukacyjne, ale to nauczyciele tej Placówki – poprzez realizację chociażby tego projektu - stwarzają im większe możliwości. I za to wszystkim składał podziękowania. Słów uznania nie brakło również w wystąpieniu Dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Nowym Targu, pani Bożeny Bryl, która zwróciła się też do uczniów z wyrazami podziękowania za wkład pracy w realizację projektu. Doceniła również walory zaprezentowanych występów artystycznych, gratulując serdecznie małym artystom.
W dalszej części spotkania, podczas poczęstunku, wszyscy zaproszeni goście, uczestnicy projektu wraz z rodzicami oraz kadra SOSW zaangażowana w realizację projektu mogli zobaczyć fotogalerię projektu składającą się z kilkuset zdjęć, na których zostały „zatrzymane w kadrze” niezapomniane chwile realizacji poszczególnych działań projektu.
Projekt jeszcze potrwa do 31 lipca 2011 roku, lecz na dzień dzisiejszy jego 15 zadań zostało zakończonych. Teraz przed uczniami i nauczycielami zasłużony okres wakacji, a przed zespołem zarządzającym czas podsumowań i weryfikacji sprawozdań. Tylko dzieciaki z młodszych klas pytają, nie rozumiejąc: „Pani, a dlaczego w tym roku nie pojedziemy nad morze?”
- „Lykorz mimo włosnyj wóli”Płyta DVD zawiera spektakl „Lykorz mimo włosnyj wóli” zarejestrowany w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej. (czas: 1 godz. 2 min.) Amatorski Zespół Teatralny im...40 zł
- Wisiorek "Trójeczka"Wisiorek z trzema koralikami w groszki. Obwód 76 cm. 50 zł
- Spinka góralska IIMetalowa spinka góralska w kolorze srebrnym z szarotką w kolorze złotym. Ręcznie wykonana. Szerokość 7 cm, długość (z przekolacem) 19,5 cm. 290 zł
- Podsumowanie projektu „Specjalne potrzeby – większe możliwości”Autor zdjęć: Archiwum Organizatorówobejrzyj galerię
Liczba zdjęć: 42