Nowy Targ
Wiadomości
Aktualizacja strategii rozwoju
Autor: Piotr Rayski-Pawlik
Nowotarski Urząd Miasta przystąpił do aktualizacji strategii rozwoju. W sali obrad odbył się pierwszy warsztat strategiczny z udziałem konwentu strategicznego przeprowadzony przez specjalistów z Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji. Wzięli w nim udział przedstawiciele władz miasta, burmistrzowie i radni oraz reprezentanci instytucji i organizacji zainteresowanych rozwojem miasta. Strategia miasta to podstawowy dokument zawierający kierunki i cele, do których ma dążyć społeczność danego samorządu, a jednocześnie pokazujący metody i narzędzia.
Obowiązująca obecnie strategia miasta obowiązuje od siedmiu lat (od czerwca 2002 r.) i wymaga aktualizacji. – Zmieniły się problemy, niektóre cele zostały zrealizowane – mówił Burmistrz Marek Fryźlewicz witając uczestników warsztatów i dziękując za przybycie. – Na przykład problem ilości i jakości zaopatrzenia w wodę.
Jak ważnym jest określenie strategii miasta dowodził jeden z prowadzących, Jacek Kwiatkowski, który pomagał przy tworzeniu starej strategii, i który ma podobne doświadczenia w wielu innych samorządach. – Nawet grupy z Ukrainy chętnie odwiedzają właśnie Nowy Targ żeby zobaczyć jak prowadzona jest debata na temat rozwoju miasta, dyskusja o dobru publicznym – powiedział. A jak wcześniej podkreślił, w takie miejsca jak Nowy Targ chętnie się wraca żeby zobaczyć jak się rozwijają dzięki jasno określonym kierunkom rozwoju.
W pierwszej części warsztatów Wojciech Odzimek przedstawił porównanie danych statystycznych kilku małopolskich miast podobnych do Nowego Targu. Jak podkreślił, nie chodzi o ranking, tylko o skalę porównawczą, ponieważ niektóre dane mogą przemawiać zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść samorządu, w zależności od tego jakie cele chce on realizować.
I właśnie dobre i złe strony, a także szanse i zagrożenia, czyli klasyczna analiza SWOT były tematem drugiej, bardziej obszernej części spotkania. Odbyła się ona w atmosferze burzy mózgów, w trakcie której wszyscy zgromadzeni proponowali swoje typy do każdej części analizy (skrót SWOT pochodzi od słów angielskich, ale udało się je przetłumaczyć na Silne strony, Wady, Okazje – szanse oraz Trudności – zagrożenia). Jacek Kwiatkowski i Wojciech Odzimek spisali wszystkie propozycje i teraz w przerwie między spotkaniami, a następne przewidziane jest na styczeń 2010 r. przygotują dane do weryfikacji starej strategii.
- Wisiorek "Trójeczka"Wisiorek z trzema koralikami w groszki. Obwód 76 cm. 50 zł
- Magnes Folk na lodówkę IVMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł
- Obraz olejny Folk IIIObraz olejny Folk z namalowanym autorskim wzorem inspirowanym polską sztuką ludową oraz motywami z regionu Padhala doskonale nadaje się do każdego wnętrza. Obraz...300 zł