Szczawnica
Kultura
VI Letni Festiwal Muzyka nad Zdrojami – Szczawnica 2013
Autor: AKS
W 2013 roku festiwal Muzyka nad Zdrojami organizowany jest przez Fundację Kulturalny Szlak. To już szósta edycja naszych szczawnickich spotkań z muzyką. W tym roku odbędą się cztery, jakże różnorodne koncerty. Tegoroczny festiwal swym patronatem honorowym zaszczycą: Biskup Tarnowski Andrzej Jeż, Burmistrz Szczawnicy Grzegorz Niezgoda oraz Burmistrz Nowego Targu Marek Fryźlewicz, a także Starosta Nowotarski Krzysztof Faber oraz Marszałek Małopolski Marek Sowa.
Festiwal jak co roku zapowiada się bardzo barwnie. Organizatorzy przygotowali bardzo różnorodny i atrakcyjny program. Koncert inauguracyjny odbędzie się 6 lipca w Dworku Gościnnym w Szczawnicy. W programie usłyszymy Romanse Ogińskiego dopełnione muzyką Mozarta, której Ogiński był wielbicielem. Wystąpi światowej sławy klawesynistka Elżbieta Stefańska wraz z Katarzyną Wiwer, znakomitą śpiewaczką pochodzącą ze Szczawnicy. Michał Kleofas Ogiński w powszechnej świadomości kojarzony zaledwie z jednym utworem – polonezem Pożegnanie Ojczyzny – podczas tego koncertu ukaże swoje drugie, skrzące się emocjami oblicze. Na drugi koncert organizatorzy zapraszają 27 lipca do sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Nowym Targu, gdzie skrzypaczka Aleksandra Szwejkowska-Belica oraz pianista Michał Rot porwą nas w roztańczony świat. Mazurki, oberki, obertasy, kujawiaki w kompozycjach znakomitych kompozytorów polskich od Wieniawskiego poprzez Szymanowskiego, Bacewicz, Laksa aż po Łuciuka. Kolejne koncerty odbędą się w kościele św. Wojciecha w Szczawnicy. 3 sierpnia wystąpi Henryk Jan Botor – organista i kompozytor szczególnie znany i ceniony za swoją sztukę improwizacji. Na XIX-wiecznych organach Tomasza Falla ze Szczyrzyca zabrzmią między innymi improwizacje na temat pieśni religijnych. Publiczność będzie miała rzadką okazję zadać wykonawcy temat do improwizacji. Tegoroczny koncert finałowy odbędzie się 16 sierpnia (wyjątkowo w piątek) i będzie niezwykłym wydarzeniem dla Szczawnicy i Szczawniczan. Wystąpi bowiem jeden z najlepszych polskich chórów chłopięcych Pueri Cantores Sancti Nicolai z Bochni, chór założony i prowadzony przez Szczawniczanina, księdza Stanisława Adamczyka. Zespół wykona barwny program złożony z utworów kompozytorów od Zieleńskiego poprzez Bortnianskiego, Haydna, Mozarta, Rachmaninowa, aż po kompozycje współczesne. Tegoroczny festiwal odbywa się dzięki środkom Województwa Małopolskiego. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny. Bardzo zachęcamy do skorzystania z okazji, by w letnie wieczory cieszyć się muzyką w wykonaniu doborowych artystów.
Serdecznie zapraszamy na koncerty festiwalowe.
Organizator
Fundacja Kulturalny Szlak
Partnerzy
Oficyna Artystyczna Astraia
Uzdrowisko Szczawnica SA
Państwowa Szkoła Muzyczna im. F. Chopina w Nowym Targu
Parafia św. Wojciecha w Szczawnicy
Dyrektor artystyczny Katarzyna Wiwer
Dyrektor wykonawczy Rafał Monita
Patronat honorowy
Biskup Tarnowski Andrzej Jeż
Marszałek Małopolski Marek Sowa
Starosta Nowotarski Krzysztof Faber
Burmistrz Szczawnicy Grzegorz Niezgoda
Burmistrz Nowego Targu Marek Fryźlewicz
PROGRAM
6 lipca 2013, sobota
Koncert inauguracyjny
godz. 19.00, Dworek Gościnny w Szczawnicy
Romanse. Ogiński vs Mozart
Katarzyna Wiwer - sopran, Elżbieta Stefańska – klawesyn
W programie kompozycje Michała Kleofasa Ogińskiego i Wolfganga Amadeusza Mozarta
27 lipca 2013, sobota
Koncert
godz. 18.00, Sala koncertowa PSM w Nowym Targu
Recital skrzypcowy. Tańce polskie
Aleksandra Szwejkowska-Belica - skrzypce, Michał Rot – fortepian
W programie m.in. Wieniawski, Szymanowski, Laks, Bacewicz, Twardowski
3 sierpnia 2013, sobota
Koncert
godz. 20.15, kościół Św. Wojciecha w Szczawnicy
Organy. Wieczór improwizacji organowych
Henryk Jan Botor – organy
W programie m.in. Mikołaj z Krakowa, Johann Pachelbel, Antonio Vivaldi, Henryk Jan Botor
16 sierpnia 2012, piątek
Koncert finałowy
godz. 20.15 kościół Św. Wojciecha w Szczawnicy
Chór chłopięcy. Tradycje muzyki chóralnej
Chór chłopięcy Pueri Cantores Sancti Nicolai, ks. Stanisław Adamczyk - dyrygent
W programie m.in. Telemann, Szeligowski, Rachmaninow, Mozart, Mendelssohn-Batholdy
KONCERT INAUGURACYJNY 6 LIPCA 2013
6 lipca 2013, sobota
Koncert inauguracyjny
godz. 19.00, Dworek Gościnny w Szczawnicy
Romanse. Ogiński vs Mozart
Katarzyna Wiwer - sopran, Elżbieta Stefańska – klawesyn
W programie kompozycje Michała Kleofasa Ogińskiego i Wolfganga Amadeusza Mozarta
Katarzyna Wiwer jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego krakowskiej akademii Muzycznej. Swoje umiejętności i wiedzę poszerzała zgodnie ze swoimi zamiłowaniami do muzyki dawnej oraz muzyki kantatowo oratoryjnej. Była m.in. trzykrotną stypendystką Dartington International Summer School & Festival w klasie mistrzowskiej Emmy Kirkby i Evelyn Tubb, gdzie uczestniczyła scenicznych wykonaniach dzieł Monteverdiego, Purcella i Grabu pod kierownictwem Anthony Rooley’a. Repertuar śpiewaczki obejmuje dzieła dawne, wykonywane z towarzyszeniem instrumentów historycznych: Dowlanda, Zieleńskiego i Monteverdiego, poprzez liczne pieśni Purcella i inne barokowe pieśni angielskie, liczny wybór kantat Buxtehudego i Bacha, dzieła oratoryjne Haendla, Mozarta, Haydna, pieśni Schuberta, Chopina, Szymanowskiego, Rodriga, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. Jacek Różycki Ave Sanctissima Maria, Luis Grabu Albion and Albanius, Te Deum Georga Schmezera, archiwalia jasnogórskie i inne). W lutym 2003, pod dyrekcją Paula Esswooda, jako pierwsza w Polsce wykonała nowo odkrytą Glorię Haendla.
Występuje z licznymi zespołami, jak Polska Orkiestra XVIII wieku, Lute Duo, Risonanza, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum, Capella Cracoviensis, Ars Antiqua Austria (m in. odbyła z tym zespołem tournee po 7 krajach Europy z którego została zarejestrowana płyta live), Musica Antiqua Polonia, a także ze znakomitymi muzykami kameralistami, jak Andrzej Zawisza, Wacław Golonka, Irena Czubek-Davidson, Anton Birula, Michał Nagy.
Wspólnie z Tomaszem Ślusarczykiem i Polską Orkiestrą XVIII wieku uczestniczy w odkrywaniu i prezentowaniu zabytków muzyki polskiej i prezentowaniu ich publiczności w pełnym blasku, a także właściwym kontekście liturgicznym. Zespół ma na swoim koncie wiele współczesnych prawykonań dawnych utworów kompozytorów polskich, a także utworów innych kompozytorów, lecz odnalezionych w archiwach polskich bibliotek, czy zbiorów klasztornych.
Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach, jak Muzyka w starym Krakowie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Chanterelle Festiwal, Musica Sacra, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, cyklu koncertowym Muzyka Zaklęta w Drewnie, oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie.
Jest jedną z pomysłodawców, oraz dyrektorem artystycznym festiwalu Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy, a także współzałożycielką i prezesem nowo powstałej fundacji Kulturalny Szlak, która zajmuje się promocją sztuki nie tylko muzycznej, wspierając działania artystyczne mające miejsce na terenie Małopolski, a szczególnie Pienin i Podtatrza. Fundacja jest organizatorem festiwalu Barok na Spiszu – imprezy kulturalnej promującej ciekawe zabytki baroku na Spiszu wraz z koncertami muzyki barokowej w znakomitych wykonaniach.
W tym roku wspólnie z zespołem Flores Rosarum przygotowuje się do scenicznego wykonania jednego z najbardziej niezwykłych dzieł w historii muzyki, jakim jest moralitet Ordo Virtutum Hildegardy z Bingen. W przedsięwzięciu zespół Flores Rosarum wystąpi wraz ze znakomitym zespołem Peregrina (Bazylea) specjalizującym się w muzyce średniowiecznej. Całość pod dyrekcją artystyczną wybitnej znawczyni muzyki średniowiecza Agnieszki Budzińskiej-Benett.
Elżbieta Stefańska urodziła się w Krakowie jako córka słynnej pianistki Haliny Czerny-Stefańskiej i profesora fortepianu Ludwika Stefańskiego. Już we wczesnym dzieciństwie zdradzała niezwykłą muzykalność, a gry na fortepianie uczyła się u swego ojca - profesora Akademii Muzycznej - Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem wybitnego klawesynisty niemieckiego, profesora Hansa Pischnera z Berlina. Po uzyskaniu dyplomu swoje umiejętności wzbogacała na międzynarodowych kursach w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem znakomitych europejskich klawesynistów, m.in. takich jak: Zuzanna Ruzickova czy Ruggiero Gerlin.
W roku 1964 otrzymała dwie pierwsze nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi za wykonanie utworów kompozytorów epoki baroku - na fortepianie i klawesynie.
W roku 1965 została laureatką głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, otrzymując równocześnie nagrodę specjalną im. Henri Ghez dla najlepszego klawesynisty konkursu.
W następnych latach, za wybitne osiągnięcia artystyczne Trio Barokowego, została uhonorowana Nagrodą Miasta Krakowa, wraz z flecistką Barbarą Świątek i wiolonczelistą Jerzym Klockiem. „Laur Melomanów Krakowskich” otrzymała „w dowód uznania i wdzięczności za popularyzowanie pięknej muzyki”.
Uczestnicy również wielokrotnie w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka, m. in. w Hanowerze, Halle (Festiwal Haendlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Shiraz (Iran), Orvieto, Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria), Paryż.
W repertuarze Elżbiety Stefańskiej znajdują się dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki renesansu, baroku, klasycznej, jak również XX-wiecznej, w tym także muzyki kompozytorów polskich dawnych i współczesnych. Artystka w swej wieloletniej karierze muzycznej dokonała bardzo licznych nagrań radiowych i telewizyjnych, jak również płytowych dla Polskich Nagrań, Emi Elektroli, Decca, Fonit Cetra. W latach 1974-82 była etatową solistką Radia i Telewizji.
Elżbieta Stefańska, oprócz działalności koncertowej, brała czynny udział jako juror w konkursach muzycznych tak krajowych jak i zagranicznych. Na szczególną uwagę zasługuje I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej, którego była organizatorem (Kraków 1985), pełniąc równocześnie funkcję przewodniczącej jury.
W roku 1970 uczestniczyła w jury Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Monachium. W 1992 roku brała udział w jury Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku, a w 1993 w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Warszawie. Była też jurorem w dwóch Ogólnopolskich Konkursach Gitarowych w Krakowie (w latach 1986-87). W roku 1990 jako juror uczestniczyła w Konkursie Pianistycznym w Taipei (Tajwan).
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę klawesynu. W latach 1981-90 pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych.
W latach 1990-2004 na szlakach jej koncertowych podróży pojawia się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan, w których to krajach odbyła liczne i znaczące w jej karierze artystycznej koncerty. Zaowocowały one wieloma nagraniami zarówno telewizyjnymi jak i radiowymi. Z okazji Roku Mozartowskiego w firmie fonograficznej Pony Canyon (Tokio) nagrała osiemnaście Sonat W. A. Mozarta (sześć płyt CD) na instrumencie -pianoforte- z czasów kompozytora. Dla tej samej firmy nagrała również liczne utwory J. S. Bacha na klawesynie, także w wersji kompaktowej.
Od 1991 do 2001 występowała w duecie fortepianowym ze swoją matką Haliną Czerny-Stefańską, koncertując z powodzeniem w kraju i zagranicą. Program duetu obejmował dzieła kompozytorów od epoki klasycznej do współczesnej. Razem z matką nagrała dla firmy DUX CD z tańcami polskimi od Renesansu do Chopina. Dla tej samej firmy dokonała również nagrania koncertów klawesynowych J. S. Bacha ze swoimi studentami. Płyta ta otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk”.
Fascynacja tańcem barokowym i renesansowym artystki zaowocowała współpracą z baletem „Ardente Sole”, specjalizującym się w kultywowaniu tańca historycznego. Klawesynistka tworzy z tym zespołem koncerty – spektakle tańców europejskich XVII., XVIII. i XIX. w. Artystka współpracuje również z tak znakomitymi artystami jak skrzypaczki Kaja Danczowska i Agata Sapieha, a także z flecistą Kazimierzem Moszyńskim, czy też z wiolonczelistką Dorotą Imiełowską.
W ostatnich latach otrzymała następujące nagrody:
1) Nagroda Wojewody Krakowskiego w dziedzinie Kultury i Sztuki za rok 1998
2) Nagroda im. Ray E. & Ruth A. Robinson za doskonałe wyniki nauczania (rok 2000)
3) Nagroda Stołecznego, Królewskiego Miasta Krakowa w dziedzinie Kultury i Sztuki za rok 2003.
KONCERT 27 LIPCA 2013
27 lipca 2013, sobota
Koncert
godz. 18.00, Sala koncertowa PSM w Nowym Targu
Recital skrzypcowy. Tańce polskie
Aleksandra Szwejkowska-Belica - skrzypce, Michał Rot – fortepian
W programie m.in. Wieniawski, Szymanowski, Laks, Bacewicz, Twardowski
Aleksandra Szwejkowska-Belica (skyrzpce) urodziła się w Częstochowie.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 7 lat. Ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Częstochowie w klasie prof. Elżbiety Urbańskiej, a następnie kontynuowała naukę pod kierunkiem prof. Bartosza Bryły w Poznańskiej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego, której dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 1995 roku.
W 1997 roku ukończyła z najwyższą notą studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej w Mannheim (Niemcy) u prof. Wandy Wiłkomirskiej. Swoje umiejętności doskonaliła również pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Tadeusza Wrońskiego na kursach mistrzowskich w Łańcucie i Żaganiu.
Artystka jest laureatką Konkursu Skrzypcowego im. K.Szymanowskiego w Zakopanem (1987), Konkursu Skrzypcowego w Katowicach (1988), Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi (1992).
Uczestniczyła w X Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (1992) oraz w III Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Taipei na Tajwanie (1994).
Jest trzykrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, czterokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Częstochowy oraz Fundacji im. S. Batorego, a także niemieckiej fundacji DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst).
Aleksandra Szwejkowska-Belica występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Tomasz Bugaj, Renard Czajkowski, Zbigniew Gancerzewicz, Czesław Grabowski, Jerzy Kosek, Czesław Orsztynowicz, Paweł Przytocki, Jerzy Salwarowski, Marcin Sompoliński, Jerzy Swoboda, Piotr Warzecha, Tsung Yeh, Jan Miłosz Zarzycki.
Na stałe współpracuje z pianistami: Cezarym Saneckim oraz Barbarą Karaśkiewicz, z którą występuje pod nazwą „Duo Polonia”.
Dyskografia:
„Barwy wieczoru” (miniatury skrzypcowe), 1996 r. z pianistką Barbarą Dmochowską
„Kaprys polski” (polska muzyka skrzypcowa), 2006 r. z pianistą Cezarym Saneckim
„Kolędy Beliców i Saneckich” 2011
„Karol Szymanowski violin works I” (dzieła K. Szymanowskiego na skrzypce i fortepian), 2011 r. z pianistą Cezarym Saneckim – nominacja do Nagrody „Fryderyk 2012”.
Artystka koncertowała w kraju i za granicą (Niemcy, Francja, Palestyna – Betlejem, Ukraina, USA, Szwajcaria, Szwecja). Wykonuje muzykę solową i kameralną. Jej repertuar obejmuje pozycje od baroku do muzyki współczesnej.
Michał Rot pianista, urodził się w 1988 r. w Łodzi. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 5 lat pod kierunkiem Iriny Gajewaji. Od 12 roku życia kształcił się u Prof. Cezarego Saneckiego, najpierw w Państwowej Szkole Muzycznej w Częstochowie, którą ukończył z wyróżnieniem w 2007 roku, później jako student Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, którą ukończył z wyróżnieniem w 2012 roku. W roku akademickim 2009/2010 wyjechał na stypendium Erasmus do Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie (klasa prof. Andrzeja Ratusińskiego) oraz do Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim (klasa kameralistyki prof. Michaela Flaksmana oraz klasa Liedbegleitung Ulricha Eisenlohr). Pianista jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych m. in.: III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kameralnym w Bystrzycy Kłodzkiej w 2001 roku, I nagroda oraz nagroda dla najlepszego uczestnika konkursu na Ogólnopolskim Konkursie Kameralnym w Chorzowie w 2001 roku, wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kameralistyki Fortepianowej w Częstochowie w 2003 roku, wyróżnienie I stopnia na Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim im. Wł. Kędry w Łodzi w 2004 roku, III nagroda na Konkursie Kameralnym w Chorzowie w 2006 roku, wyróżnienie, nagroda specjalna oraz II nagroda na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. K. Bacewicza w Łodzi w 2010 roku, nagroda dla najlepszego pianisty na XVII Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Pörtschach (Austria), laureat Letniej Akademii Muzyki w Krakowie w 2010 roku. Artysta doskonalił swoje umiejętności pianistyczne pod okiem wielu wybitnych osobowości takich jak: Paul Badura-Skoda, Dang Thai-Son, Elza Kolodin, Eduardo Hubert, Paul Gulda, Jonathan Zak, Andrzej Jasiński, Peter Efler, Bronisława Kawalla, Maria Schreiber, Maria Claude, Oleg Krimer, Tadeusz Chmielewski, Elżbieta Soini, Adam Wodnicki, Jose Gallardo, Aleksander Bonduriański, Waldemar Wojtal. Pianista prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą. Brał udział w festiwalach: „Gaude Mater”, „Heidelbergerkammermusikfestival”, „Prezentacje – Żelazowa Wola”, „Classic Tea”, „Sierpień Talentów”, „Łódzkie Schumanniana”, „Musica Moderna”. Artysta inaugurował rok chopinowski w Stuttgarcie oraz sezon artystyczny 2010/2011 w Filharmonii Częstochowskiej, reprezentował Polskę na Międzynarodowym Forum ECMTA (Europejskie Stowarzyszenie Nauczycieli Kameralistyki), wystąpił na Galowym Koncercie podczas Światowego Kongresu Częstochowian oraz prestiżowym koncercie Preisträgerkonzert w Mannheim, dał recital w zamku Seefeld oraz cykl koncertów w Pforzheim, występował również wielokrotnie w krakowskiej „Floriance” oraz w domu Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem. Występował również z Orkiestrą Leopoldinum wykonując Kantatę „św. Mikołaj” we Wrocławskiej Filharmonii. Pianista współpracował z wybitnymi muzykami takimi jak: Jerzy Salwarowski, Tomasz Daroch, Jerzy Swoboda, Tomasz Chmiel, Stanisław Kierner, Szymon Komasa, Andrzej Kosendiak, Jarosław Bodakowski. W 2008 roku założył dwa zespoły: duet z wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą (Reger Duo) oraz Liedduo z żoną Joanną Rot. Od 2010 roku współtworzy również trio fortepianowe ze skrzypaczką Patrycją Słomczyńską oraz wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą. Od 2011 roku kształci się pod okiem światowej sławy śpiewaka – kameralisty Olafa Bära. Jest dwukrotnym stypendystą Prezydenta Miasta Częstochowy oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego. Obecnie jest zatrudniony na stanowisku asystenta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej na Łódzkiej Akademii Muzycznej.
KONCERT 3 SIERPNIA 2013
15 sierpnia 2012, środa
koncert, godz. 20.15, kościół w Szczawnicy
KONCERT ORGANOWY
Muzyka sakralna
Wacław Golonka – organy, Katarzyna Wiwer – sopran
W programie m.in: Mikołaj z Krakowa, Johann Pachelbel, Antonio Vivaldi, Henryk Jan Botor
Henryk Jan Botor
Urodził się w Tychach. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: Wychowania Muzycznego (1984 r.), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989 r.) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (z wyróżnieniem 1989 r.). W 1988 r. pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.
W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim „Vox Basilicae Calisiensis” w Kaliszu za utwór na chór a capella. Również w 2002 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za Koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję. W 2004 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.
W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Oprócz tego dokonał transkrypcji na organy utworów innych kompozytorów oraz wielu opracowań kolędowych w tym pieśni liturgicznych wykonywanych w Rzymie z okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Komponował muzykę liturgiczną oraz opracowywał pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na ingres arcybiskupi kardynała Stanisława Dziwisza oraz na wizytę ojca świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku (Msza Święta na Błoniach w Krakowie).
Utwór Botora „Tu es Petrus” na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną dedykowany został ojcu świętemu Benedyktowi XVI , którego prawykonanie odbyło się w 2006 r. Krakowie podczas wjazdu ojca świętego na krakowskie Błonia.
Jego pieśń-hymn „Misericordias Domini” napisany na zamówienie Międzynarodowej Federacji XXXIV Kongresu PUERI CANTORES jest wykonywany przez chóry w Europie, Ameryce, Afryce i Azji. Podobnie popularnym utworem stała się pieśń „Deus Caritas est” napisana na zamówienie tejże federacji, której prawykonanie odbyło się 1 stycznia 2011 roku w Bazylice św. Piotra na Watykanie w obecności ojca świętego Benedykta XVI na XXXVI Międzynarodowym Kongresie PUERI CANTORES w Rzymie.
Utwór „Alleluja” na chór, solistów i orkiestrę symfoniczną wykonywany był również na pogrzebie pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich w Bazylice Mariackiej w Krakowie.
Jego zainteresowania kompozytorskie obejmują również muzykę filmową. Wykorzystano jego muzykę w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. „Imię moje Kinga”, „Pielgrzymi” oraz „Moje miasto”. Ponadto w 2010 r napisał muzykę do filmu dokumentalnego o słudze Bożym Jerzym Ciesielskim pt. „Konstrukcja nośna – rzecz o Jerzym Ciesielskim” w reżyserii Izabeli Drobotowicz-Orkisz. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Krakowie . Tematem pracy doktorskiej był jego własny utwór – koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną „Pieśni wód” . Był również jego wykonawcą jako solista. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie na stanowisku adiunkta ucząc propedeutyki kompozycji, improwizacji i akompaniamentu liturgicznego.
Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku, wykonując również własne kompozycje i improwizacje. Posiada nagrania płytowe swoich kompozycji oraz improwizacji.
KONCERT FINAŁOWY 16 SIERPNIA 2013
16 sierpnia 2012, piątek
Koncert finałowy
godz. 20.15 kościół Św. Wojciecha w Szczawnicy
Chór chłopięcy. Tradycje muzyki chóralnej
Chór chłopięcy Pueri Cantores Sancti Nicolai, ks. Stanisław Adamczyk - dyrygent
W programie m.in. Telemann, Szeligowski, Rachmaninow, Mozart, Mendelssohn-Batholdy
Ks. Stanisław Adamczyk
kapłan diecezji tarnowskiej, dyrygent chóru i prezes stowarzyszenia artystycznego Chłopięcy Chór Pueri Cantores Sancti Nicolai, laureat Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego, Honorowy Ambasador Królewsko-GórniczegoMiasta Bochni.
Pochodzi z rodziny o przydomku Giemzik, znanej w Szczawnicy z uzdolnień muzycznych i wokalnych. W 1980 r. ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Tarnowie i otrzymał święcenia kapłańskie. W latach 1980-84 był wikariuszem w Siedlcach k/Nowego Sącza, a następnie w Ujanowicach k/Limanowej (1984-87). W obydwu parafiach założył i prowadził chóry parafialne. W 1987 został mianowany wikariuszem parafii Św. Mikołaja w Bochni
i w listopadzie tegoż roku założył Chłopięcy Chór Pueri Cantores Sancti Nicolai, którym kieruje do dziś i jako dyrygent sprawuje opiekę artystyczną oraz prowadzi emisję głosu.
W roku 1988 ukończył Kurs Dyrygencki u prof. St. Krukowskiego w Centrum Animacji Kultury w Warszawie i tamże w latach 1990-92 odbył Podyplomowe Studium Emisji Głosu. W roku 2002 został laureatem Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego, przyznawanej pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki. Władze Miejskie w uznaniu zasług położonych dla rozsławienia imienia Miasta Bochni w Polsce i za granicą nadały mu tytuł Honorowego Ambasadora Królewsko-GórniczegoMiasta Bochni.
Chłopięcy Chór Pueri Cantores Sancti Nicolai – Honorowy Ambasador Królewsko-Górniczego Miasta Bochni jest zespołem śpiewaków-amatorów. Powstał on w roku 1987 z inicjatywy ks. Stanisława Adamczyka, który do dziś jest jego dyrygentem.
U początku działalności bocheńskiego zespołu założycielowi chóru przyświecał jeden cel: wykonując i promując muzykę sakralną wychowywać młodych chórzystów, którzy będą aktywnie uczestniczyć w życiu swojego miasta, wzbogacając oprawą muzyczną uroczystości religijne i środowiskowe. Dlatego też, w ciągu dwudziestu pięciu lat istnienia wokół chłopięcego chóru ukształtowało się środowisko, w którym chłopcy uczą się samodyscypliny, koncentracji uwagi, odpowiedzialności i dokładności w pracy zespołowej, samokrytycyzmu, a nade wszystko doświadczają radości tworzenia oraz przeżywania piękna w służbie Bogu i ludziom.
Dziś zespół ten koncertuje przed znacznie szerszą publicznością. Jest ceniony w swoim kraju i znany poza jego granicami. Wykonuje wszechstronny repertuar sakralny oraz standardy współczesnej muzyki rozrywkowej.
Artystyczne osiągnięcia chóru mają swe odzwierciedlenie w licznych laurach jakimi zespół został uhonorowany uczestnicząc w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach i festiwalach.
Mimo, iż jest amatorskim chórem, wśród elit polskiego środowiska muzycznego cieszy się dużym uznaniem, wyrazem czego jest niezwykle prestiżowa, gdyż jedyna w Polsce, przyznawana za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki Nagroda im. Jerzego Kurczewskiego, którą w 2002 roku Kapituła tejże nagrody pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego uhonorowała dyrygenta chóru.
Świadectwem tegoż uznania są również kierowane pod adresem zespołu zaproszenia do wzięcia udziału w najważniejszych imprezach muzycznych w Polsce. Bocheńskiego chóru słuchano podczas 37. Międzynarodowego Festiwalu »Wratislavia Cantans«, XXVII. Międzynarodowego Festiwalu »Muzyka w Starym Krakowie«, XII. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej »Gaude Mater« w Częstochowie. Występował wespół z Narodową Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Polskiego Radia, a także z Madrygalistami i Orkiestrą Capella Cracoviensis (tu wykonując m.in.: Oratorium „Mesjasz” G.F. Haendla, Oratorium „Święty Stanisław” Franza Liszta, Oratorium „Oster-Oratorium” J.S. Bacha, „Magnificat” J.S. Bacha oraz „Litaniae Lauretanae” W.A. Mozarta). Brał udział w I., II. i III. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie wykonując muzykę Howarda Shore’a do trzech części trylogii „Władca Pierścieni” Petera Jacksona. W roku 2012 chór wykonywał „Pasję wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora.
Dyskografia chóru posiada w swoim dorobku 12 płyt CD, oraz nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji.
Z zespołem współpracują: Krzysztof Kościółek – akompaniator, Bożena Wojciechowska – asystent dyrygenta, Marcin Skoczek – asystent dyrygenta.
- Korale folkowe IIIKorale folkowe wykonane z białego tybetu i zielonej włóczki. Zawiązywane. Długość całości 100 cm. 70 zł
- Bransoletka "Mix 2"Bransoletka "Mix 2" Obwód - 18,5 cm. Materiały: Agat, Koral, Szkło, Masa perłowa, Metal. Biżuteria zaprojektowana i wykonana przez Elżbietę Krzemińską-Owczarz. 60 zł
- Torebka filcowa XVITorebka filcowa z ludowym motywem. Zamykana na zatrzask. Środek z czarnej podszewki. Szerokość ok. 25 cm Wysokość ok. 30 cm Wysokość z rączkami ok. 94 cm Materiał: Filc...70 zł