Zakopane
Kultura
BAL u PANA BOGA koncert Joanny Słowińskiej i Jarosława Bestera
Autor: Wojciech Szatkowski
W dniu 27 sierpnia 2010 r. w klubie „Panoramika”, Hotel Grand Nosalowy Dwór, ul. Oswalda Balzera 21 d o godzinie 20.00 odbędzie się koncert „Bal u Pana Boga”. Wystąpią artyści: Joanna Słowińska i Jarosław Bester. Koncert jest organizowany w związku z 30 rocznicą powstania NSZZ „Solidarność”. Serdecznie zapraszamy!
BAL u PANA BOGA
Joanna Słowińska i Jarosław Bester
Bal u Pana Boga:
etos wolności w twórczości najwybitniejszych przedstawicieli gatunku:
Konieczny, Kaczmarski, Młynarski, Wysocki
Bal u Pana Boga:
nowocześnie pojmowany patriotyzm: od diagnozy Wyspiańskiego
postawionej w Wyzwoleniu, po współczesną poezję i piosenkę literacką
podejmującą temat wolności w kategoriach narodowych,
egzystencjalnych i kulturowych
Bal u Pana Boga:
wirtuozeria Bestera, nieokiełznanie Słowińskiej...
Joanna Słowińska
Jedna z najbardziej wszechstronnych polskich wokalistek, charyzmatyczna pieśniarka. Miłośnikom etno i world music – znana z repertuaru inspirowanego polską i słowiańską muzyką tradycyjną.
Z autorskimi recitalami występowała w większości krajów Europy i w USA (NY Broadway Symphony Space, Chicago Cultural Center). Koncertuje z zespołem złożonym z krakowskich instrumentalistów.
W latach 2004-2007 solistka Tryptyku Świętokrzyskiego. Od 2001 nieprzerwanie współpracuje
z Zygmuntem Koniecznym (Konieczny w teatrze Staniewskiego, Serce moje gram, Norwid – Bal, Noc listopadowa).
Laureatka wielu prestiżowych festiwali (m.in. Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja [1999, 2004, 2005], Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu [2004], Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu [finalistka Superjedynek 2009 za studyjny, autorski album Możesz być]), laureatka Akademii Fonograficznej ZPAV (m.in. jako solistka Tryptyku Świętokrzyskiego). W plebiscycie Polskiego Radia Nowa Tradycja jej solowe płyty wyróżniono tytułem Folkowej Płyty Roku (Live in Alchemia [2005], Możesz być [2008].
- (…) osobowość na miarę Cesarii Evory, Omary i Lila’i Downs – tej, co śpiewała we "Fridzie"
[Wojciech Ossowski, Polskie Radio, Trójka]
- Pierwsza dama polskiego folku - jedna z najbardziej fascynujących i wyrazistych wokalistek
na polskiej scenie muzycznej [Tomasz Janas, „Gazeta Wyborcza”]
- Uwielbiam być zaskakiwany, kocham te momenty, gdy dreszcze przechodzą mi po plecach,
a płyta, piosenka bądź jakakolwiek kompozycja, zaskoczą mnie do tego stopnia, że w sposób absolutny skupiają moją uwagę na dziele. Aby nie przeciągać, powiem wprost. Płyta, o której tych kilka słów, taka jest. Wymyka się kompletnie z ustalonych stylistycznych ram, przez co już intryguje. (...) [Piotr Iwicki, „JazzForum”, "infomuzyka.pl"]
Artyści:
Jarosław Bester
Akordeonista, kompozytor, twórca Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band). Łącząc w swej grze doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz stosując czytelne formy improwizacyjne, osiąga niezwykle energetyczną mieszankę o niespotykanych dotąd możliwościach barwowych i technicznych akordeonu.
Uznawany jest za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i na świecie. W swoim dorobku, poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik oraz udziałem w wielu innych produkcjach fonograficznych, ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Polsce. Współpracował z wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej, jak
i szeroko rozumianej muzyki awangardowej, m.in. z Johnem Zornem, Tomaszem Stańką, Donem Byronem, Grażyną Auguścik i wieloma innymi.
- Mieszanka wybuchowa, kulturowy tygiel zaskakujący różnorodnymi pomysłami i rozbrajającą dynamiką gry (...); improwizacja, otwartość i nieprzewidywalność (przywołująca eksperymenty Kronos Quartet), a przy tym energia i zapamiętanie godne rockowych bandów.
[Jacek Hawryluk, „Przekrój”]
- Hipnotyzuje widzów, (...) wydaje się, iż nuty przenikają w krew, zmuszając serce pulsować coraz szybciej. Tą muzykę odczuwa się instynktownie. Zaskakujące przeplatania się dźwięków, od tajemnicy Wschodu po słowiańskie bezkresy. (...) Coś z obrazów Marca Chagalla – ulotne, folkowe, nasycone zagadkami, i jednocześnie proste i zrozumiałe dla każdego.
[Irina Wratarewa, „day.kiev.ua”]
Słowińska i Bester – ich wspólna opowieść na balu
Bal u Pana Boga - koncert poruszający i urzekający, pełen barw i zachwycający muzykalnością tworzących go artystów, których działalność wymyka się z rozmaitych szufladek. (...) I oto tych dwoje spotyka się na scenie. Cóż mogą mieć ze sobą wspólnego? Poza tym jeszcze, że obydwoje od lat związani są z Krakowem? Okazuje się, że szalenie wiele. Co więcej, ich koncert pokazuje, że ogromna jest różnorodność tematów, które mogą stać się dla nich punktem wyjścia do pasjonującej wspólnej opowieści. (...). Kompozycje Zygmunta Koniecznego, do słów m.in. Agnieszki Osieckiej (Kołysanka Jaszy), Jana Jakuba Kolskiego (piosenka z filmu Jancio Wodnik), Stanisława Wyspiańskiego czy Jana Nowickiego. Dodajmy jeszcze do utworów autorstwa Koniecznego Taki pejzaż znany z repertuaru Ewy Demarczyk – jedyną piosenkę tej wielkiej wokalistki jaką śpiewa Słowińska. Fantastycznie w interpretacjach Słowińskiej i Bestera zabrzmiały też piosenki Jacka Kaczmarskiego. Artyści wybrali trzy utwory z różnych okresów jego twórczości – dowodząc jak wielki mają one w sobie potencjał i jak bardzo uniwersalnymi opowieściami pozostają. Poza Balem u Pana Boga, tytułowym utworem wieczoru, z twórczości Kaczmarskiego zabrzmiały jeszcze pamiętna Kasandra oraz Między nami – jedna z najbardziej poruszających egzystencjalnych pieśni tego autora. W oszczędnej, a sugestywnej interpretacji duetu zabrzmiały świetnie. Do tego usłyszeliśmy kilka własnych utworów – autorstwa Słowińskich: Joanny i Jana. Zdumiewająco spójna – choć naturalnie różnorodna – całość. Spoiwem całości jest oczywiście interpretacja. Słowińska zaprezentowała wspaniałą formę wokalną: od drobnych niemal szeptanych miniatur po wyśpiewane pełnym, mocnym głosem utwory. Za instrumentalną część odpowiadał przede wszystkim Bester – i robił to wyśmienicie.(...) Operował kolorem, brzmieniem, subtelnie kontrapunktując głos wokalistki, potrafiąc jednak i tu zmieścić piękne partie solowe. [Tomasz Janas, „Gazeta Wyborcza”]
Koncert Bal u Pana Boga zorganizowało Stowarzyszenie ROZSTAJE
we współpracy z Małopolskim Instytutem Kultury ze wsparciem finansowym Województwa Małopolskiego w ramach projektu: Warto Pamiętać oraz ze wsparciem finansowym Narodowego Centrum Kultury w ramach programu: 30. rocznica powstania NSZZ „Solidarność”.
- Grafika Folk w ramce VIGrafika Folk to autorska, oryginalna czarno-biała grafika w stylu ludowym. Autorski wzór zainspirowany polską sztuką ludową oraz motywami z regionu Podhala. Świetnie...55 zł
- BALLADA O ŚMIERCI JANOSIKA - Trebunie TutkiTradycyjna muzyka góralska w wykonaniu zespołu Trebunie-Tutki. Na płycie CD AUDIO występują: Krzysztof Trebunia-Tutka, Andrzej Polak, Anna Trebunia-Tutka, Wojciech...40 zł
- Wisior "Kula Jadeitu"Wisior z dużą /średn. 2,5 cm./ i stosunkowo ciężką, z grawerowaną we wzór, kulą jadeitu. Resztę stanowią oponki amazonitu /mniejsze, przeźroczyste/ , oponki jaspisu...100 zł