Bukowina Tatrzańska
Kultura
IV "Dziadońcyne Granie"
Autor: Anna Karpiel-Semberecka
W Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej odbyły się IV Spotkania Muzyk Podhalańskich "Dziadońcyne Granie", które upamiętniają najsłynniejszą kobietę muzykantkę Bronisławę Konieczną - Dziadońkę z Bukowiny Tatrzańskiej (1894-1968).
Jej ojciec – leśniczy z Łysej Polany, był przyjacielem i kuzynem Bartusia Obrochty. Bronisława, jako mała dziewczynka, słuchała więc gry Bartusia i uczyła się od niego. Grywała później ze swoimi braćmi, a następnie z Józefem Wodziakiem-Chudokiem, Jakubem Budzem-Terescorzem i Stanisławem Budzem-Terescorzem. Do tej pory elementy stylu gry Dziadońki zachowały się częściowo w Bukowinie i w Poroninie.
To nie była zwyczajna babka. Za młodu polowała z ojcem na niedźwiedzie. Za jedną cholewką nosiła nóż, za drugą pistolet. Uczestniczyła w weselnych bitkach. Nie uznawała żadnych autorytetów. Do historii przeszła jednak dzięki muzyce, którą potrafiła wydobyć ze swoich wiedeńskich skrzypiec - napisał o niej prof. Stanisław Hodorowicz.
IV Dziadońcyne Granie rozpoczeło się w niedziele mszą św. w kościele parafialnym w Bukowinie Tatrzańskiej. Następnie na cmentarzu góralskimi nutami uczczono zmarłych muzykantów. Od godziny 14-tej w Domu Ludowym osiem muzyk podhalańskich występujących w tradycyjnym trzyosobowym składzie zmagało się o honorowa nagrodę "Dziadońcyny smycek", czyli certyfikowany smyczek z Pracowni Smyczków Jerzego F. Kolasy z Wadowic. Jego zdobywcą został prymista Jan Czesław Joniak ze Skrzypnego. Komisja artystyczna nagrodziła też pozostałych instrumentalistów.
Patronat medialny nad IV „Dziadońcynym Graniem” sprawował Podhalański Serwis Informacyjny WATRA.
Protokół z posiedzenia Komisji Artystycznej, oceniającej IV Spotkania Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”, które odbyły się w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej 22 listopada 2009r.
Komisja Artystyczna w składzie:
- Eugeniusz Wilczek – muzykant, uczeń Bronisławy Koniecznej - Dziadoń,
- prof. Stanisław Andrzej Hodorowicz – rektor PPWSZ w Nowym Targu, Hetman Zbójnickiej Gromady,
- dr Stanisława Trebunia-Staszel - etnograf, pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego,
- Piotr Majerczyk- muzykant, laureat poprzedniej edycji „Dziadońcynego Grania”,
- mgr Bartłomiej Koszarek – etnolog, dyrektor BCK – Dom Ludowy,
po przesłuchaniu ośmiu muzyk podhalańskich, występujących w tradycyjnym trzyosobowym składzie postanowiła uhonorować następujących wykonawców:
- zdobywcą „Dziadońcynego smycka” – został prymista Jan Czesław Joniak ze Skrzypnego;
- prymista Tomasza Łapka z Bukowiny Tatrzańskiej otrzymuje skrzypce, za kontynuację bukowiańskiego stylu gry;
- prymista Paweł Walkosz – Jambor z Białego Dunajca otrzymuje spinkę góralską, za specyficzną interpretację podhalańskich nut;
- basista Stanisław Rusnak ze Skrzypnego otrzymuję nóż zbójnicki, za samorodny sposób basowania;
- sekundzista Jacek Mucha z Gronia otrzymuje akcesoria muzyczne, za charakterystyczny sposób sekundowania;
- basista Wojciech Czernik–Kubanek z Białego Dunajca otrzymuje korbac pytacki, za śpiew;
- muzyka Piotra Hazy z Zakopanego - Olczy otrzymuje statuetkę z Bukowiańskiej Szkoły Ginących Zawodów, za kultywowanie charakterystycznych nut Andrzeja Knapczyka – Ducha i Bronisławy Koniecznej – Dziadoń;
- muzyka Wojciecha Śliwińskiego z Poronina otrzymuje statuetkę z Bukowiańskiej Szkoły Ginących Zawodów, za kontynuowanie stylu gry Tadeusza Szostaka – Berdy i ciekawą interpretację;
- muzyka Jana Fąfrowicza z Szaflar otrzymuje obraz na szkle, za zachowanie obyczajowości muzycznej w wykonaniu tradycyjnych nut podhalańskich;
- muzyka Macieja Gąsienicy – Mracielnika z Zakopanego, otrzymuje statuetkę z Bukowiańskiej Szkoły Ginących Zawodów, za kultywowanie rodzinnych tradycji muzycznych i refleksyjną interpretację rzadko grywanych nut podhalańskich.
Komisja Artystyczna z satysfakcją stwierdza dobry poziom prezentacji poszczególnych muzyk. Z zadowoleniem odnotowuje fakt, że wciąż jest wyczuwalna różnorodność granych przez muzykantów nut, w zależności od miejscowości, z której pochodzą wykonawcy.
Komisja Artystyczna wyraża przekonanie, że coroczne Spotkania Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”, utrzymane w dotychczasowej, kameralnej formie wspólnego muzykowania, będą przyciągały coraz większą liczbę uczestników i przyczynią się do propagowania podhalańskiej muzyki w jej tradycyjnej formie.
Komisja dziękuje organizatorom za duży wkład pracy włożony w przygotowanie
i przeprowadzenie imprezy, oraz konferansjerowi Stanisławowi Łukaszczykowi - Kołocowi, za sprawne prowadzenie IV Spotkań Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”.
Bukowiańskie Centrum Kultury-DOM LUDOWY, organizator IV Spotkań Muzyk Podhalańskich „DZIADOŃCYNE GRANIE” - składa serdeczne podziękowania wszystkim darczyńcom i sponsorom:
- Tomaszowi Dziadoniowi;
- Józefowi Koszarkowi
- Andrzejowi Czernikowi – Gracce
- Januszowi Koniecznemu
- Bukowiańskiemu Towarzystwu Geotermalnemu;
- „Autoremo” Spółce Jawnej;
- Stacji Narciarskiej „Rusiń-Ski”;
- Bankowi Spółdzielczemu w Bukowinie Tatrzańskiej;
- Cukierni „Łasuch”;
- Piekarni G.S. Bukowina Tatrzańska spółce z o.o.
- Sklepowi muzycznemu w Zakopanem przy ul. Zamoyskiego 8
oraz Patronom medialnym:
- Radiu „Alex”
- Portalowi internetowemu „Watra”
- „Tygodnikowi Podhalańskiemu”
- Magnes Folk na lodówkę IVMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł
- Torebka filcowa XIVTorebka filcowa z haftowanym ludowym motywem (haft maszynowy). Zamykana na zamek błyskawiczny. Środek z czerwonej podszewki, z kieszenią boczną i smyczą. Szerokość ok...160 zł
- Magnes Folk na lodówkę IIIMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego. Może też być...7 zł